Bilingual Culture Magazine

Interview with Calamity Jane & Wild Bill ~Part 2~

Interview, Text&Translation: Moene Kamiya
Edit: Mina Komatsu, Mao Tanaka

マルモとベルリンを拠点に活動するシンセポップデュオ Calamity Jane & Wild Bill にリモートでロングインタビューを敢行。前後半に分けて公開する。
Wooly interviewed with Calamity Jane & Wild Bill, who is synth pop duo based in Malmö/Berlin.

 

 

 

  • JP
  • EN

 

前半はこちら

 

《新しいEP Barabbas Tonight について》

 

 

・EPの中でお気に入りの曲は何?

エストリッド(以下:E):「We Pass in The Hallway」
この曲はとても好き。80年代っぽい雰囲気が気に入っているよ。それに、驚くほど様々なパートによって成り立っていて、実験的だと思う。イアンと私それぞれの歌のパートも好きなんだ。

イアン(以下:I):「Holiday」「Princess Diana」
どれか一つは選べないなぁ。「We Pass in the Hallway」も大好きだけど、「Holiday」と「Princess Diana」が特に好きかな。
「Princess Diana」は、楽しく聴ける曲。
「Holiday」は、自分が今より若かった頃を思い起こさせるなぁ。誰かと一緒に冒険的な旅に出かけるような感覚がするんだ。「バッグを持って、マルセイユへ行くよ、ベイビー。私の横についてきておくれ」ってね。
自分がティーンエイジャーだった頃の感情を思い出す気もするよ。

 

・Desolation landは入らなかったね。

I:嫌いなわけでは全く無いよ。
「Desolation Land」もまたふざけた歌詞なんだ。でも、この曲は、嘘偽りがないからこそ、悲しい曲になっているんだ。
エストリッドが、「何でこの曲はこんなに悲しいの?」って聞いてきたのを覚えているよ。

E:これは感情を表に出しているよね。歌詞はとてもふざけているけど、それでも悲しい曲に聴こえた。

I:これは、日本語で言う予言(黙示録)みたいな感じなんだ。
自分にとっては、そんな悲しさなんだ。

 

・EPを作っていた時の、楽しかったエピソードを教えてくれる?

E:このEPの制作中に会うことはなかったけど、二人ともコロナの影響で部屋の中にいたよね。
イアン、何か楽しい思い出はあった?

I:このEPを作っている間の思い出だとしたら、それはエストリッドと曲について話し合っていた時かな。携帯越しに、音楽のことだけじゃなくて、ただ思い出話をしたり、コロナについて話したり、互いの生活はとうなっているか、とかね。
とてもいい会話をしたし、お互いに継続的に連絡を取り合っていたよ。
だけど、楽しい思い出というと……。少し考えるね。
作ったけどEPには入れなかった曲のことかなあ。様々な曲を作りながら、「どうしよう、この曲は入れるべきかなあ」とか話し合ったり。
うまく言えないけど、このEPを作ること自体がすごく楽しかった。

 

・Barabbas Tonight に入っているそれぞれの曲について紹介してくれる?

 

―――Princess Diana

I:この曲はベルリンで録音したんだけど、元々は最終形と全然違うビートだったと思う。
歌詞はすぐに思いついたよ。書くのが、とても面白かった。
自分が意図していたことや、この曲の持つメッセージみたいなものはうまく言えないけど、言葉遊びとまでは言わない文章や言葉の数々を利用した。
魅力的で、人の心を掴んで離さないような、ダイアナ妃の特徴を表したと思っているよ。

E:自分はこの曲の音程を調節しただけだったんだけど、ストリーミングサービスでこの曲の意味合いを答える時があった。
Spotifyに音楽を載せる時、プレイリストに特集されてもいいかどうかの選択肢があるんだ。
もし特集されることを希望するなら、その曲についての質問に答えるんだ。この曲の意味合いについての質問になった時、しばらく考え込んだよ。
何が正解なのか分からなくて、でもこうやって言った。
「ダイアナ妃のようになれたら、いい時間を過ごせると思った」

I:確かにこの曲を聴くと、自分がダイアナ妃になったかのような想像が出来るよ。
“Charmed, I’m sure! Do you have anything to drink? It feels like my heart’s gonna stop! Just pour me up some vodka Служанка Прозрела baby”
というフレーズは、
もし自分がすごく面白くて良い人だったら、皆が話しかけてきて、ダイアナ妃になったかのように感じるだろうと想像して書いたんだ。
そして、この曲のポイントは、この曲のEPの名前である「Barabbas Tonight」と結びつくということ。
曲の中の “So put her on a cross I am Barabbas Tonight” という歌詞は、聴く人に謎かけをする側面があるんだ。
バラッバスはキリストが亡くなった時に釈放された人物。僕は、スウェーデン人の著者Pär Lagerkvistによる「Barabbas」という本を読んで、バラッバスが好きになった。
“So put her on a cross I am Barabbas Tonight”という歌詞の本当の意味は、実は僕もわからない。どう解釈したいかは人それぞれで、謎でもあるんだ。
僕らの楽曲では、ある文章やフレーズが、様々な曲の中で繰り返されている。“Secrets of the grave, secrets of the absolute grave” とかね。
“So put her on a cross I am Barabbas tonight” もそうなんだ。このフレーズは、謎を秘めている。いろんな曲に散りばめられている、なぞなぞみたいなものかな。

 

―――Holiday

E:この曲は、オルガンのパートが重要だと思う。
この曲は悲しいメロディーが入っているから、自分にはちょっとだけメランコリックに感じる。
でも、とてもふざけた曲でもあるんだよね。フランス語を入れたり、他の箇所も全部含めて。
歌詞は、真面目にならずに書いた。この曲は、気楽に楽しく聴けるように仕上げたかったから。
イアンが、すごく劇的なオルガンのパートを作った。そして、歌唱は緊張感のない、呑気な感じになっているよ。
 
I:その違いが面白い対比を生み出していると思う。
メロディーを思いついてから、オルガンと組み合わせたら面白そうだと思ったんだ。
そして、それをエストリッドに送ったよ。「このメロディーでなんか一緒に作れそうじゃない?」ってね。
数日後、返事が来て、エストリッドはもうそのメロディーを歌っていて、曲に使っていた。そして「Holiday」という曲が生まれたんだ。
基本的には、歌詞はエストリッドで、メロディーは自分が作ったよ。

E:イアンが作ったオルガンのパートを聴いて、自分はそこに、リラックスした雰囲気のあるドラムの音を加えた。そして、なぜか「バカンスに行こう」という言葉を思いついた。
この曲は、基本的には、誰かを連れてバカンスに出かけようとしている人の話なんだ。
歌詞にぴったりくる場所を探していたら、そこに「マルセイユにいくよ、ベイビー」が当てはまったんだ。

I:僕はオルガンの音が大好きなんだ。数回だけど、以前はベルリンでオルガンのコンサートにも行っていたよ。
元恋人がオルガン奏者だったんだ。だから、曲にもその影響が現れているかもしれない。
オルガンの音によって、荘厳な感じとメランコリックな要素が加わり、曲のイメージが拡げられていると思うよ。

 

―――We pass in the Hallway

E:この曲は、昨年の夏、スタジオで録音したんだ。
その時、一緒に録音した他の曲は確か「Twins」だったよね。
「We Pass in the Hallway」は、私の作ったドラムのベースと、イアンが作ったシンセサイザーのメロディーを組み合わせた。
私の書いた歌詞は、何かを言おうとしているのに永遠に要点にたどり着かないような、世間話の場面を表現したんだ。
イアンのパートはどう?

I:僕は、Lamb of God(神の子羊)について考えていたから、それについて書いたよ。答えを探し求めること、もしくは、場所や人に何かをを期待することに関する話なんだ。現実では、何かに期待しているだけでは答えを見つけられないよね。
その時、人生における理想的なシナリオについても考えていた。例えば、世界には2つの悲劇がある。オスカー・ワイルドの言葉を引用するとね。一つは、欲しいものを手に入れること。もう一つは、それを手に入れられないこと。そして、手に入れることの方がより悲劇的なんだ。この言葉は、欲しいものが手に入らないことは、悪いことじゃないんだと言っている。
あと、”Shake the ass”(お尻を振ろう)って、一般的には恥ずかしいことだよね。でも、お尻を振って踊ることは楽しいと思うんだよ。特に男の人がそうなんだけど、本当に自分のしたいようにしていないんじゃないかな。もちろん、全ての人のことを言っている訳じゃ無いんだ。当然ながら、ダンスが好きで、すぐにダンスフロアを立ち去らない人もいる。でもやっぱり、ダンスフロアで男の人がお尻を振って踊っているのをあまり見ないのは、残念だよ。楽しいのにね。
この曲の中には、ある登場人物がいる。その人は、いつも答えを求めている。人生の謎を探ろうとしているんだ。「何でみんなは自分と同じように感じないんだろう?」と感じているんだよ。でも、それに答えはないし、いっそ答えを知らないことの方が理想的なのかもしれない。

この曲の中身は、全てが廊下で起こっていること。エストリッドが言ったように、そこには世間話をする人がいたり、何かの答えを探し続けている人がいたりするんだ。そして、お尻を振ろう、というのは、パーティーにいる全ての男の人たちの事を表現した。音楽が流れているのに、彼らは座ってソファーでビールを飲んでいるだけなんだ。それが出来るなら、立ち上がって、踊って、お尻を振って、自分を解き放そうよって思うんだ。

 

―――Desolation land

E:これはイアンの歌。
私的には、この曲は、過去の出来事や人物についての話。
その人たちはもうチャンスを失っているけど、もし、ただ私の手を取ってくれていたら、この世界を救うことが出来たのに、っていう感じ。
それは彗星が地球に衝突してくる話のことだから、イアンがさっき言っていたように、とても予言(黙示録)的な感じだと思う。
だけど、この曲は、実は、近くにいたけれど今は失ってしまった人に対するラブソングでもあるんだよ。 

I:世界の終焉の日のラブソングと言うのは良いと思う。
この曲が好きな理由は、絶対的な予言みたいな感じがあるから。
日本語で言ったら、絶対運命黙示録。
そして、自分にとっては少なくとも、エストリッドが言っていたように、恋人同士の破局の歌でもある。破局をすると、世界の終わりのように感じるからね。
もし彗星が全てを破壊して、洪水が起こった時、そこには親愛しか残らないと思う。
繋がりとか。人や、人達への愛だよ。
もし愛する人と互いに手を取り合えたら、二人の関係が壊れることを止めることが出来たかもしれないんだ。
この歌は、自分がベルリンの部屋で、シンセサイザーを弾いていたら思いついたんだ。メロディーと歌詞は、とても簡単に思いついたよ。
この曲の歌詞もまた、書くのが面白かった。今、インタビュー上ではこの曲の意味やメッセージを伝えようとしているけど、
この曲の良いところは聴く人を楽しませられるところだから、感情豊かに聴いてもらいたい。
彗星が地球に降ってきて海を直撃し、巨大な津波が襲ってくる。それが、この曲全体のアイディアだよ。

 

Interviewed on 24th May, 2020

 

 

 

■Calamity Jane & Wild Bill
Estrid NymanとIan Mosi Memgårdによるシンセポップデュオ。
スウェーデンのマルモ、ドイツのベルリンを拠点とする。
シンセサイザーと二人の歌声を中心に楽曲制作しており、常に新しい音や、スタイル、コンセプトを模索している。
2017年に「The Absoulute Allegory」でデビュー。
2020年5月に、最新EP「Barabbas Tonight」をリリースした。

Calamity Jane & Wild Bill

Estrid Nyman

Ian Mosi Memgård

Spotify / BandCamp / Apple Music
SoundCloud / FaceBook / Instagram

 

Calamity Jane & Wild Billは、アメリカで警察により暴力を受けた方々や、人種差別と戦っている方々を支えるため、Black Lives Matterに、Calamity Jane & Wild Billの楽曲の収益すべてを寄付しています。
「Tout le monde déteste la police」という新曲を、BandCampにてリリースしました。BandCamp側に入るパーセンテージを除き、この曲のすべての収益がBlack Lives Matterの基金団体に寄付されます。また、これまでにリリースされた全ての曲のスリーミング配信による収益も、全て寄付されます。

 

Moene Kamiya
Artist/ Student
Currently learning printing art in Tama Art University, Japan

Mail / Instagram

 

 

 

Part1

 

[ About the latest EP Barabbas Tonight ]

 

 

Which one is your favorite song in the EP?

Estrid (E)::“We Pass in The Hallway”
It really speaks to me. I love the 80’s vibe to it, and it is also pretty experimental.The song consists of a lot of parts and it just comes as a surprise.
I love my part and Ian’s singing part on that song.

Ian (I):“Holiday” “Princess Diana”
I can’t make up my mind. I really like ”We pass in The Hallway”, but I like ”Holiday” and ”Princess Diana”.
“Princess Diana” is more of a fun song to listen to.
I guess “Holiday” reminds me of my younger days.
It makes me feel like I want to go on an adventure with someone, like “Pack your bags, and we are going to Marseille, babe. Take a walk alongside with me.”
It reminds me of these sorts of sentiments which I had when I was a teenager.

 

Desolation Land was not mentioned.

I:It’s not that I don’t like the song at all.
For me the lyrics of “Desolation Land” was also quite joky in a sense. However, It’s a song which becomes a sad song in a sincere way.
I remember when Estrid said “Why is this song so sad?”

E:It opens up emotions. I thought it was a sad song even though the lyrics are every joky.

I:It’s a bit like Mokushiroku(Apocalypse) in Japanese. 
It’s sad in that way for me.

 

Can you tell me about fun memories from when you were making this EP?

E:We did not actually see each other while recording this EP. We both stayed inside because of Corona. Do you have a fun memory, Ian?

I:If I have a memory from when we were making this EP, It’s been, I would say the conversations that we had while making all the songs.
You know, just like talking on the phone, not only about music but also about memories, corona, and about lives. We had really nice conversations, and constant contacts, I would say.
But like a fun memory…let me think.
I suppose one of the fun memories is making some songs that we worked on but did not make it in the EP. Going through different songs and being like “OMG, shall we have this song…”
I don’t know what exactly I can say, but it’s been really really fun making this EP.

 

Can you tell me about each song in the EP?

 

―――Princess Diana 

I:I recorded this song here in Berlin, and I used a completely different beat from the one that we ended up using.
I remember that I came up with the lyrics very fast. It was a very funny song to write.
I don't know exactly what I was aiming for, the message of the song or anything like that.
I am not saying making this song was a play on words either. However, with words and sentences, I was definitely trying to describe the character of Princess Diana, which I found very charming and compelling.

E:I was just pitching that song, but I needed to explain the meaning of this song for a streaming service.
When you upload a song on Spotify, you have the option to apply your song to get featured on their playlists.
You fill in questions about the song. When I came to the question regarding the meaning of the song, I had to stop and think for a while.
I didn’t exactly know what was right, but my final words were
“I think about having a good time as if I am princess Diana.”

I:But when I listen to the song now, I also imagine being treated like Princess Diana. The song begins with something like “Charmed, I’m sure! Do you have anything to drink? It feels like my heart’s gonna stop! Just pour me up some vodka Служанка Прозрела baby”.
I imagined everyone talking to you when you are being like super funny, nice, or whatever, and you feel like Princess Diana.
Also, one last point of this song is sort of tied into the EP’s name, “Barabbas Tonight”.
This part of the song “So put her on a cross I am Barabbas Tonight” also has an aspect that makes you wonder like “Hmm, but like, what does this mean?”
Obviously, barabbas was the person who got freed when Jesus died in his place. There’s a book I like, it’s called “Barabbas” by a Swedish author Pär Lagerkvist. That’s why I like the name Barabbas.
However, I really don’t know what “So put her on a cross I am Barabbas Tonight” means. I have no idea.
It is up to people, to interpret how they want. It's definitely a little bit of mystery.
In some of our songs, there are often certain sentences, or phrases that have been repeated in our previous songs such as “Secrets of the grave, secrets of the absolute grave”.
It’s the same thing as “So put her on a cross I am Barabbas tonight”. It has an enigma. It’s like a riddle which pops up in different songs.

 

―――Holiday

E:I think the organ is an important part of this song.
In my opinion it’s a bit melancholic. It has sad elements to it like a sad melody. However, with the French words and everything, it’s also quite joky.
I wasn’t serious when I wrote the lyrics. I wanted it to be an easy and fun song to listen to.
Ian did an organ part, which is very dramatic, and the singing part is laid-back.

I:But I would say it makes a good contrast.
I had this melody which I had made, and I thought the melody was going along with the organ. Then I sent it to Estrid and said “Don’t you think we can make something with this melody?”.
Few days later she sent it back to me. She had already used the melody and made the song “Holiday”.
Basically the lyrics are by Estrid, and the melody is by me.

E:I was just listening to the organ part that Ian made. I added the drums to it and it had a pretty relaxing vibe to it. I thought of “going on the holiday” for some reason.
It is basically a story about somebody who is taking someone else along on a journey.
It doesn’t have a deep meaning in it. I was looking for a destination that would fit the lyrics well, and it became “We’re going to Marseille, baby”.

I:For me, I really love the sound of the organ. I used to go to quite a few concerts of organ in Berlin, actually.
And my ex was an organist, so I feel like I have a relation to it.
I definitely think an element of being lighthearted and this dramatic organ creates certain melancholiness in the song. It also specifically opens up the song.

 

―――We pass in the Hallway

E:That one was actually recorded in a studio last summer. Back then we recorded the song called “Twins”.
We started out with the drum base. Ian had the synth part, and I just combined those two.
About the lyrics, my part was about a small talk about when people mean to say something but just talk around it. They never get to the point.
Then your part comes in, Ian?

I:For my part, I was trying to figure out The Rime of the God. When I came up with that part, it sounded nice to me. The song pertains to looking for answers or expecting something from a place and a person. In reality, however, expecting something does not get you answers.
And you know, what’s the ideal scenario?
For example there might be two tragedies in the world, as I would like to quote Oscar Wilde’s saying now.
One, is getting what you want. And the other is not getting it. And the first one is much worse.
I think it’s not about getting what you want.
Not getting answers and what you want could be a good thing too.
Also “Shake the ass”, I am not too sure, but it is a shame in a way. I personally think there’s a certain aesthetic and pleasure in it. Especially with men though, they don’t really let go of themselves.
Of course I am not talking about all men. There are obviously a lot of guys who love to dance and don't leave the dance floor early. In general, I think it is a shame to not see guys shaking their asses and like “Going on” on the dance floor.
You know, they should.
There’s a character in this song. The character always wants answers. It is trying to figure out the mystery of life. It wonders “Why doesn't everyone feel the same way as me?”. However, there might be no answer, and not having an answer might be actually more ideal.
Everything that happens in this song takes place in the hallway. As Estrid said, there are people who make small talks and those who want to get answers. By "shake the ass", I talk about all the men at the party. There’s music playing but they are all sitting down and drinking beer on the sofa, while they could be standing up dancing, shaking their asses, and letting themselves get out of control.

 

―――Desolation land

E:That’s Ian’s song.
For me, it is about someone or something that happened in the past. They lost their chance, but we could have saved the world if they would have just taken my hand.
It’s all about comets. Like Ian said earlier, it’s pretty apocalyptic. However, it’s really a love song for somebody near you that you have lost or somebody you used to love.

I:I think what’s good at the end of the day is a love song, but this is also what I like so much about this song. Just generally using apocalypse, like if I may say a sentence in Japanese,
I think it’s very much 絶対運命黙示録 ( absolutely destined apocalypse ).
For me at least, it’s like saying that you have lost your love or that a relationship has ended. It often feels like the end of the world.
The comet has blown up and floodwaters have swept away. There would be only memories and intimacy left in your mind. It is the intimacy or connection you have shared with your beloved ones. You feel like "We could have saved our relationship if you would only have taken my hand, if you would have reached out to me more."
Generally about the song, I came up with the song on my synthesizer here at home. I came up with the melody and the lyric came to me quite easily. The lyrics also tickle my fancy. Obviously, what we’ve been trying to do is to give an explanation about the meaning, and the message. However, I think what’s nice about this song is that it’s something that one can be entertained by taking it lyrically. Imagine the comet hitting the Earth and the ocean, the water taking over and a big tsunami coming.That’s the whole idea.

 

Interviewed on 24th May, 2020

 

 

 

■Calamity Jane & Wild Bill
The synth-pop duo of Estrid Nyman and Ian Mosi Memgård, who are based in Malmö, Sweden / Berlin, Germany.
The two members explore new sounds, styles and concepts with synth and their voices.
They debut in 2017 by releasing the album “ The Absolute Allegory”.
The newest EP “Barabbas Tonight” was released in May, 2020.

Calamity Jane & Wild Bill

Estrid Nyman

Ian Mosi Memgård

Spotify / BandCamp / Apple Music
SoundCloud / FaceBook / Instagram

 

To support those affected by and fighting against police brutality in the U.S, they decided to donate all of their profits to Black Lives Matter. They released a new song called “Tout le monde déteste la police” on BandCamp. All profits go to the organization, except for the percentage that is charged by BandCamp. Also, all of their profits from previously released music on streaming services will be donated.

 

Moene Kamiya
Artist/ Student
Currently learning printmaking art in Tama Art University, Japan

Mail / Instagram