Bilingual Culture Magazine

Interview with new future-pop unit “citrusplus”

Interview & Text: Yuka Shimayoshi
Translation & Assistant: Karin Mizunoya

Woolyにて「Say H!」を連載するフューチャーポップユニットcitrusplusにインタビュー。

 


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エレクトロサウンドに女性ボーカルをのせたフューチャーポップユニットのcitrusplus。
その音楽性はもちろん、アパレルブランドやクリエイターとのコラボを積極的に行い、カルチャー・ファッション好きから人気を集めている。
12月に3曲連続リリースとMV公開を実現した3人に、Woolyはインタビューを行った。

2017年結成ということですが、結成のきっかけは?

藤牧: もともと大学が一緒だったので、それぞれバンドサークルでふわっとした繋がりはあったものの、 3人で絡んだことはなかったんです。 それで社会人になってちょうど去年の冬、一月くらいに、スタジオ入るか、みたいに森となって。集まっているうちに曲も自然と作れてきて。だから実際ユニットとしてやったら面白いんじゃないかってなったときに森がヨロズをボーカルとして呼んでくれて、そこで三人ではじめました。

 

なるほど。では音楽の方向性などは、曲を作りながら決めて行ったのか、 それとも最初からこういう音楽にしたいって決めていたのですか?

藤牧: 結構紆余曲折はあったんですけど……最初はもうちょっとポップなものをやってたんですけど。活動をしていくと、ライブに来てくれる人が、カルチャー好きな方も多かったりして。そこに合わせるように臨機応変にしたところもあります。

 

客層にちょっと寄せて行ったということですか?

森: そうですね。あと、面白い独自のジャンルという意識もあって、1年前はフューチャーベースがちょっと流行りの時で、でもそこにボーカルが乗ってるユニットとかアーティストってあまりいないなって思っていたんです。曲を聞くとそこまで強いフューチャーベースっぽくはないんですけど、 間奏などにはその要素を入れています。だからそういう音×女性ボーカルっていうのが新しいんじゃないか、というのでやり始めたのがきっかけですね。

 

ビジュアルにもこだわって展開されてるっていうのも、やはりファッションベースのコネクションがあったからですか?

森: そうですね。 人は目から入る情報がやっぱり多いなっていうのがあって。音とかそういうものを眼に映るものとしてしっかり表現していくっていうことは大事だなと思います。 音楽ってもちろん音は超大事なんですけど、 そもそもその人たちがやってることとか、発信そのものがかっこよくないと、聞きたいとも思わないんじゃないかなと。

▼セレクトショップ「UNFOLLOW」とのコラボムービー

 

詞を書くときには、何か内容は相談などされますか?

ヨロズユイ: ほとんどしないですね。

 

では、例えばタイトルがあって、そのタイトルは何をベースにつけられるのでしょうか?

ヨロズユイ: タイトルは一番最後、ですね。藤牧が曲を作ってくれて、それを聞いた時のインスピレーションで言葉をチョイスしていって。 積み上がっていった結果にラベリングするとなるとどういう言葉かっていう結果が、タイトルです。

森: ヨロズは言葉が好きなので。 そのヨロズの言葉の好き度に比べると僕とか藤牧の言葉の好き度って正直全然負けちゃいます。言葉が好きで得意ならその人に任せようっていうスタンスですね。

 

最初に音を作られるときは、 どういうイメージを持ってスタートするんですか?

藤牧: 結構意識してるのは、割とコアな、カルチャー好きや音楽もガチで好き、みたいな人にも刺さりつつ、 かつ例えば普通の大学のクラスの友達に聞かせてもかっこいいって思ってくれるようなものを作ること。ある程度メロディも綺麗で、同時に何かしら尖ったものを作るっていうのは毎回意識して作っています。

ヨロズユイ: 感情からは来ないよね。藤牧は。 どっちかというとエンジニアっぽい感じがする。なにか構築してる感じ。

藤牧: そうだね、メッセージを届けるっていうよりは、自分も他の人もかっこいいって思えるものを作るゲームを楽しんでる感じ、ですね。

森: 確かに。だからヨロズの言葉が、感情を加える役目として大切になるっていうところもあるかもしれないですね。

 

では、「surface」「drawing」「melt」を三週連続リリースするということですが、どうしてこの12月のこのタイミングで、EPなどではなく別々に、三連続でリリースしようと思われたのですか?

藤牧: ライブのたびに毎回新曲をリリースしているのですが、なかなか曲をちゃんと完成させずに来ちゃってて。 それで10月くらいから、貯まった曲を一回配信しようっていう話になって、曲調が多様であるという一面を知ってもらうためにも、一曲ずつ毎週出した方が面白いかなと思って。

森: あと年内でやっぱり一個区切りをつけたいっていうのもありました。 僕ら後発で、歳も27〜29歳で遅いんですよ。 若い子たちの勢いってやっぱりものすごくて、僕らはその何倍もこう考えて生み出していかなくちゃいけない中で、自信を持ってみんなに聞いてもらえる5曲は欲しいなって思っていて。 それをちゃんと年内に出し切るっていう意図があります。2019年への一歩になるような。

 

他のアーティストについて、年齢はともかくとして新しいバンドやアーティストって本当にたくさんいると思うのですが、ここは自分たちに近いなとか、このバンド凄いなって思うところはありますか?

ヨロズユイ: 今一番すごいと思うのは、 スーパーオーガニズムとクルアンビン。その二つが最近でいうと飛び抜けてるかな……あとHONNEとか。

森: 僕はHVOBっていうユニットがあって。僕たちと体制も似ているドイツの3人組で。エレクトロと生バンドがあわさってるんですけど。 HVOBってやっぱりヨーロッパ特有のダウナーな雰囲気で重いんですよね。 だからサビもあまり盛り上がらないんですよ。それが合わさることで、跳ねるとこはポップになるけど、抑えるところは「fall」みたいにすごく抑えてるっていうところに繋がっています。すごく気になっちゃうアーティストさんです。

藤牧: ちょっと有名なところになっちゃっても大丈夫ですか?(笑) 水曜日のカンパネラさんとか。さっき話した分かりやすいかつマニアック、というのをよく体現してるしているなって思います。トラックもすごく作り込んでマニアックなのをやりながら、コムアイさんっていうアイコンがあそこまでマス受けしてるっていうのがすごい。そこのバランスが見ていて面白い。 ああ言ったところとかも出していきたいなって思っていますね。

 

例えば渋谷のkoeさんとかでやられていたような、パーティーっぽい場所でのライブについてはどう感じられますか? 必ずしも音楽が聴きたいっていう人ばっかりではない、そういうところでやることについて。

ヨロズユイ: 今の時代性を反映している場所なのかなって自分は解釈しています。食べ物を売るとか音楽を売るというよりは、ライフスタイルとか、オールミックスで売っていくっていう供給に多分変わってきてると思って。消費も然りで、その全体観をみんな消費しに来ている。だから逆にいえば私たちも、音楽ユニットがもちろん最初の始まりではあったものの、その形にこだわるものではないと思っています。何かしら映像でもいいし音楽でもいいし、もしかしたら言葉でもいいんですけど、そういうものの発信の母体というか、プラットフォー ムであればいいような感じもあるかな。

藤牧: 自分は多分ユニットをやってなかったらそういうパーティーとか行ってなかったと思うんですけど。 最近思うのが、本当に音楽を聞くための音楽っていうのがだんだん減ってきてるなって。どっちかっていうとBGM的な感じになってきたというか。その中でさらっと流されずに、うるさくないけど耳に残るっていう曲を作る必要があるなと感じています。

▼hotel koé tokyoでのライブの様子

森: そういうラウンジっぽいとこでできる曲も持っている一方で、そうじゃない曲も持ってる、っていうのが僕らにとってはすごい大事だなと思っています。常に横ノリ、みたいな曲ばかりになっちゃうとつまらないなっていうのも思っていたりするんですよね。いやいやいや、人間生きてたらめっちゃ頭振りたいときもあるでしょ、みたいな(笑)そうなった時には、バキバキな「drawing」を聞いてもらうとか。

 

なるほど、ありがとうございます。では「drawing」はバキバキ系で、「melt」はチル系の控えめなトーン、「surface」はキャッチー、という感じですね。

藤牧: まさに3つともバラバラなものがちょうど出せたっていう感じですね。

森: 個人的に、本当に同じ人たちが作っているの? って思われるのは結構いいことかなと思っていて。メジャーどころのアーティストさんでいうと、tofubeatsさんも椎名林檎さんも、毎回違うなって思わされる、あのびっくり感が個人的には好きで。 けどtofubeatsっぽさはあるじゃないですか。意識しなくても同じ人から生まれるので、そう簡単に別人にはなれない。それをいい意味で、1つに絞られない音楽が好きなメンバーで構成されているからこそ、いろんなジャンルをやれたらいいなと思います。

藤牧: そうだね、曲作る上でどの楽器でやっても映えるようにっていうのを意識してますね。オーケストラになっても、ピアノになっても成立するような感じで。たまにスタジオでバンドっぽい感じで遊びでやったりするけど、 意外といい感じだよね。

ヨロズユイ: そうだね、けっこう楽しい。

森: それこそ、HONNEさんとかもオーケストラバージョンみたいなのを出してて。 鉄板曲を何度も違った形で表現するっていうのは結構素敵だなと思っています。

 

「fall」のミュージックビデオもリリースされるということですが、ダンサーの水村里奈さんを起用されたきっかけはなんだったのでしょうか?

森: シンプルに好きだったんですね。街で踊っているMVってよくあるっちゃあるんですけど、 やっぱりなぜかすごく好きだった。街は誰しもが通る場所だから、普段いる場所や自分たちが拠点としてる場所で踊るっていうのはシンプルに素敵だなと思って。拠点感を表すっていうのは一個ありました。あとは「fall」にはコンテンポラリーダンスが合いそうだなと思ってて。ブレイクでもなく、ロックでもなく、何かこう、流れるようなものに合うかなと。

藤牧: 静と動のバランスが絶妙というか。水村さんのダンスもそこの表現がうまいなと思います。静かなところではなんかすごい穏やかな感じだし、激しいところでは本当に激しいっていう。その表現が、すごく曲に合ってる。

 

この制作に関わられたbacterさんというのは?

森: 映像制作会社ELEPHANTSTONEが発信するオウンドメディアなんですけど。そこがメディア兼チームになっていて、制作レベルやセンスが高いディレクターの山部さんという方と知り合いまして、「是非お願いします。」と、その方にお願いしました。

今回リリースする 1st single「fall」MV

「fall」楽曲配信URL:http://citrusplus.jp/distribution/fall

 

年内は3曲とMVリリースで締めくくるということですが、2019年の予定や目標などはありますか?

森: まずライブでいくと、年内もう一本、恵比寿BATICAでありますね。

藤牧: 曲がやっぱりまだ少ない。ストックは結構あるんですけど、 リリースしている曲が少ないので、年明けから毎月くらいのペースで出していきたいっていうのと、自主イベントやりたいですね。

森: うん、そうだね。

藤牧: 今のところイベントに出させてもらってばっかりって感じだったので。でも割と周りの方との繋がりもできてきたし、ありがたいことに一緒にライブを楽しんでもらえるお客さんも増えてきているので、今度は自分たちでやりたいですね。

森: ビジュアルに力を入れることで出来た繋がりもあるので、その方達と出来ることはあると思います。

藤牧: グッズとかもいっぱい出していったり。

▼フォトグラファー Yuta MatsuyamaとのコラボTシャツ

森: あとは、ミュージックビデオはどんどん出していこうと思っていて。 1本目はやっぱり慎重になっちゃうので時間がかかっちゃったんですけど。映像できる人間がメンバー内にもいるので、いい意味でチーム内でスムーズに作っていけると思います。

藤牧: そうですねー。あとはフェスとかでれるように頑張りたいですね。

ヨロズユイ: 夏フェス。

森: 来年が勝負だなって思っているので、出たいなと思ってます。

ますます良い流れが生まれていきそうですね。

 

■citrusplus(シトラスプラス)
2017年1月結成・活動開始。ヨロズユイ(Vo.)、藤牧宗太郎(Track Maker / Key.)、森惇平(VJ / Dr.)、の3人からなる奥渋系フューチャーポップユニット。音楽だけでなくカルチャー・ファッションを嗜好する人々からも厚い支持を集める。ダンサブル且つキャッチーなサウンドが特徴。

2018年6月に「fall」「CP6」の2曲をリリース。
12月に「drawing」「surface」「melt」の3曲、さらには1st single「fall」のPVをリリース。

 


What was the starting point of the organization of ‘citrusplus’ in 2017?

Fujimoto: Originally we went to same university and we all had a slight connection through band socials of the university yet we did not really hang out by ourselves. Then, it was January last year after we became working adults, I and Mori became like ‘shall we go down to a music studio?’ As we continue to gather around, we gained the number of music we created, so that we came to the conclusion, which is, it would be interesting to do a unit. At that point Mori introduced Yorozu as a vocal then we started the band by three of us.

 

I see. Then, has the musicality of ‘Citrusplus’ been decided, as you would make the sound or you had an idea of music you would like to make in beforehand?

Fujimoto: There were lots of twist and turns on the way…. At the start we were doing more like pop music but as we work as a band we realised that many audiences who comes to our band performance are interested in culture. So we tried to match into the situation we had.

Do you mean that you intended to make music the audience would like to hear from ‘Citrusplus’?

Mori: Yes, and I was aware of interesting and unique genre at that time. Last year it was the year that future based sound was on the trend but I was thinking that there were not many people who have a vocal in those units or artists. We do not have much aspect of future based sound when people listen to our songs but I put those future elements in the interlude. So that at the beginning, it was that interest the combination of future based sound and female vocal that we were interested and it became a reason to start a band.

 

I see that you are putting a lot of effort in visuals of the band, is that because you had a connection with fashion-based people?

Mori: Yes, I feel that people captures most of information through the eyes so I think that it is important to express sounds into something people can see. I know that what is important for music is definitely sound. However I also think that in the first place people do not want to hear if they cannot respect what the bands are doing or what they are trying to say is not cool.

▼Collaboration movie with the select shop 「UNFOLLOW」

 

Do you have any conversation when you are under process of writing lyrics?

Yui Yorozu: Hardly ever.

Then if there is some kind of title, how is it going to be titled?

Yui Yorozu: The title comes at the end. Firstly Fujimaki creates the sound and I chose words by the inspiration I had from listening to it. At that time when I have piles of those words, I label them and as a result of that, the word which is mostly suited to the sound is going to be the title.

Mori: I know that Yorozu likes words. I and Fujimaki’s likeness toward words is less compared to her likeness to words. So that we naturaly lead to that stance she likes words and she is good at it so we are leaving it with her.

 

When you first start creating sounds, under what kind of image you would start making it?

Fujimaki: I am aware of listeners, those people who are really into relatively core culture and music. But at the same time I am aiming to make something that would make people around us such as my friends from university thinks it is something cool to listen to. Every time when I do a creation I am aware of making beautiful melody to a certain degree and something avant-garde.

Yui Yorozu: Your inspiration doesn’t come from emotion, right?
It is more like you are an engineer. You are constructing it.

Fujimaki: Right. It is rather enjoying the game of making something I and others would think it is cool than sending messages. like sending messages.

Mori: Right. May be that is why Yorozu’s choice of words would be important for the role to add emotions.

 

Then, you are going to release 「surface」「drawing」「melt」in three weeks in a row, why are they going to be released this timing in December and how come you decided to release them as separately not as an EP in three weeks in a row?

Fujimaki: We are releasing a new song every time at live concerts but those songs are not yet completed. Then since last October we were talking about releasing those existing songs to make people know that our melody are quite various, so that we thought it would be interesting to publish as one by one in each week.

Mori: We also thought that it is the end of year and we wanted to have a proper ending for 2018. We are 27-29 and we are not young in this industry. As we all expected, young generation’s energy is immense and on the other hand we have to really think and do creation more than them. Then we thought that we want five songs we are confident for providing it to the audience. There is a intent of that we push ourselves within the year like one step to the year of 2019.

 

I know there are many artists like new bands and artist apart from their age but is there any of other artist you think they have a close thing or you respect for?

Yui Yorozu: The most terrific artist I respect now is ‘Superorganism’ and Khruangbin.
Those two are by far the best recently. The another one could be HONNE.

Mori: For me, there is one unit called HVOB and this band is also threesome band like us. Their style is combination of electro and live performance also has a style peculiar to European downer atmosphere. So people doesn’t go nut at the hook but the combination of these styles lead to when the song goes higher, it becomes pop and lower goes really low like our song「fall.」So I am inspired by them.

Fujimaki: Could it be really famous artist like Wednesday Campanella lol. As I talked already before her music is well embodied what we want our music to be, easier to understand yet manic music. Their track is well elaborated and the icon of the band it is amazing how Kom-I is super accepted in the mass market. I would like our band to be like that.

 

How do you think of a live-performance ike you did at koe in Shibuya, those space which seems like a place for a party. Like I know people there are not always people who came down for listening to music. What do you think of having a performance in those kind of spaces?

Yui Yorozu: I interpreted those spaces reflect the age of today’s character. It is rather changing into supplying things within all mixed like lifestyles than selling things or selling music. The same with its consumption, people are coming to spend the big view of it. On the other hand like us, we started as a music unit but I also think that we don’t really have to stick to it. It can be a video work or music, it could also be some kind of word document unless we stay as a platform, the basis of sharing part of us.

Fujimaki: I don’t think I would hardly ever went to a party if I wasn’t doing a unit but I recently think that there are not many music as before, that kind of music which made to be listened. It is now more like music stand as BGM, and I feel that now music has to achieve a unique status in there, the music that is not nagging yet which melody would stuck in people’s head.

 

▼a scene from the live concert at hotel koé tokyo

Mori: We have songs like we can do at the lounge like koe but we have other songs that is not like that. I think this is really important for us. I think it is quite boring if we always stick to making songs like groovy musics. Like no, no, no, there are times people would like to shake our head in life lol When it comes may be we can offer rock songs like 「drawing.」

 

I see, thank you. Then I understand 「drawing」as hard core, and 「melt」is more chill and calm tone and「surface」has a quite catchy sound.

Fujimaki: Yeah, we could offer three exactly different types of music.

Mori: Personally, I think it is quite good thing that people thought about us as ‘are same people really making those song?’ I personally like that surprising feeling like tofubeats and Ringo Sheena create different kind of sound every time but still there are part of their character in the songs. Those completely different songs are born from the same person without they are intending to be so, and they cannot really separate their characters from the song. In a good ways, I would like to explore that point with this members who like more than one kind of music and play many different genres.

Fujimaki: Right. As for the making songs, I am aware of any kind of instruments would stand out for either situations of like orchestra or piano. Sometimes we play a little game at the studio like doing it as a band but it unexpectedly works.

Yui Yorozu: Yeah, it is pretty exciting.

Mori: Besides, artist like HONNE has also released a song in orchestra version. Through that I felt it is quite lovely to explore hit single in different versions in a bunch of times.

 

I know that you are going to release a music video of 「fall」but what was the point you decided put a dancer, Rina Mizumura?

Mori: I simply liked a MV of dancing at downtown. It is something we often see at MV but I couldn’t stop liking it. I believe downtown as somewhere everyone would cross so. I thought it is simply a lovely thing to dance on a place we often use or we are based at. So that it is one thing to show our sense of our foothold. The other thing is that I thought 「fall」would suit contemporary dance. Not break-dance, not rock but some dance that has a movement of flow.

Fujimaki: The dancer Mizumura is really good at that expression of balance in sensitiveness and powerfulness. In the calm scenes her move is calm and in dynamic scenes, she goes really dynamic. That way of expression really suits the song.

 

Who is bacter involved in this production?

Mori: bacter is an owned media run by video production industry called ELEPHANTSTONE and ELEPHANTSTONE stand both as a media and team. There was a chance I get to know Mr Yamabe from there who is sophisticated eye for film and skill for creation therefore I got to ask for him for MV of 「fall」

▼1st single「fall」MV released this time

「fall」楽曲配信URL:http://citrusplus.jp/distribution/fall

I know that you are going to wrap up the year by releasing three songs and a music video but do you already have a schedule and a goal for 2019?

Mori: For live-concert, we have one within the year at BATICA in Ebisu.

Fujimaki: We have lots of stocks but we do not have much songs as we still haven’t released much of them. So from the beginning of the new year we would like to release songs in every month. Also we would like to do an event run by us.

Mori: Yeah, right.

Fujimaki: So far, we only been perform at events as a guest but it made a connection with other people and thankfully we have many fans of Citrusplus who could enjoy our live together than before. So this time we would like to held a event by us.

Mori: There are also another connections we had through putting an effort into the visuals so there could be an occasion one day.

Fujimaki: We could also produce more goods of Citrusplus.

 

▼Collaboration t-shirts with photographer Yuta Matuyama

Mori: One another thing is we would like to publish more music videos. First one took time as we became careful about it’s first creation. But from now on as we have a member who has knowledge about making a video we can be smooth in creating in a team in a good way.

Fujimaki: Right, and we would like to work hard to be in music festivals.

Yui Yorozu: Yeah, summer festivals.

Mori: I believe 2019 is going to be a year of making a decisive move so we will look for that.

 

I can feel that there are momentum shift for Citrusplus in 2019.

 

■About “ citrusplus “
Started in January 2017. A future-pop unit based in Shibuya and Harajuku by Yorozu Yui(Vo.), Sotaro Fujimaki(Track Maker/Key.) and Jumpei Mori(VJ/Dr.).
They are supported by not only a fan of music but also those who into culture and fashion.
Their sound is characterized as danceable and catchy.
They released two tracks called “fall” and “CP6” in June 2018.
In November they plan to release “drawing”, “surface” and “melt”, and a music video of the first single “fall”.