Bilingual Culture Magazine

Interview with Night Flowers Part.2

Interview: Azusa Suga (For Tracy Hyde)
Text: Yoshiki Tainaka
Photo: Reina Tokonami
Edit: Yuka Shimayoshi

WoolyではNight Flowersへのロングインタビューを敢行。前後半に分けて公開する。
Wooly interviewed with Night Flowers from London, who came to Japan for the gigs.

 

 

 

  • JP
  • EN


2018年4月に1stフルアルバム『Wild Notion』をリリースし、二度目の来日ツアーも盛況だったイギリスのシューゲイズ・ポップバンド、Night Flowers。
アルバムでのオーセンティックなサウンドメイキングとライブでの熱量溢れるパフォーマンスは大きな話題を呼んだ。

Woolyでは来日時にメンバー全員へのロングインタビューを敢行。前後半に分けて公開する。

また聞き手にはFor Tracy Hydeから管梓を起用。
2019年にはP-VINEより3rdアルバム『New Young City』をリリース。インディシーンを超えて幅広い層にリーチする作品となった。

シューゲイザー/ドリームポップをルーツに持ちながらも、歌が前に出たサウンドを志向する両バンド。
互いの共通点や相違点、日英の比較から10代の思い出まで、バンド同士ならではの視点でたっぷりと話してもらった。

後半では彼らのルーツやライブハウスカルチャー、10代の頃の思い出に迫っていく。

前半はこちら

 

管(For Tracy Hyde): Night Flowersが影響を受けたバンドの中で、「リスナーが驚くだろうな」などと思うようなものはありますか?

Sophia(Vo.): たくさんあるよね。

Chris(Gt.): Jefferson Starshipとか、車の中で聴くよね。

Greg(Gt. Vo.): Belinda Carlisleも。

 

: でも80sは今再燃してますよね。Belinda CarlisleとかScritti Polittiとか。

Zeb(Dr.): Tom Waitsはすごく好きだな。

Greg: Radioheadもメンバーみんな好きだね。

Sophia: イギリスのローカルな友達のバンドも。素晴らしいDIYなシーンがあって、そこにはコレクティブと言えるようなネットワークがあって、チームスピリットのようなものが共有されているの。バンドで言うとCowtown, Fever Dreams, Tigercats……

 

: アルバムのスペシャルサンクスに名前が書かれていますね。大阪のJuvenile Juvenileも。

Sophia: そう。私たちがどんなシーンに属していて、どんなバンドと一緒にプレイしているのかを伝えるのは、自分のバンドのことと同じくらい重要なの。私達が彼ら/彼女らと一緒に生きているということだから。

 

: Juvenile Juvenileと言えば、ツアーを経て日本のインディーについてはどう感じていますか? イギリスとの違いなどがあれば教えて下さい。

Greg: 演奏が上手いなと思う。 UKのインディバンドはもっとパンクって感じで。日本で共演した人達は本当にみんな才能豊かで……。でもそれはリョウ(Rimeout Recordingsの翁長さん)のブッキングが良かったからなのかも。

Sophia: Homecomings, The Wisely Brothers, Juvenile Juvenile, she said……

Greg: ハーモニーだったりコードチェンジにおいてポップミュージックのツボをすごくよく捉えていて、鳥肌が立ったよ。「どこから着想を得たんだろう」って。

Chris: その点はUKではあまり見られない部分かもしれない。彼ら/彼女らと共演できたのはとてもラッキーだったね。

 

: 昨夜のライブの感想ツイートでNight FlowersとHomecomingsはどちらもハーモニーが際立って綺麗だ、というのを目にしました。

Greg: 僕はハーモニーオタクなんだよ。メンバーとも話していましたがHomecomingsはドラマーとベーシストのコーラスが……

Sophia: ナルミ、ホナミ、アヤカが一緒に歌うのがね。

Chris: 本当に素晴らしかったよね。そういえばツアーの共演はどのバンドも女性メンバーがいたよね。それはUKではあまり見ない光景かも。まだ男性優位なところがあるよね? 日本ではどうなのかは分かりませんがとても良いことだと思ったよ。

Greg: ライブハウスのスタッフも例外でなく。女性のPAもいたよね。イギリスでは本当に見ない、Shacklewell Armsで一度見た程度。

Chris&Sophia: とてもいいジェンダーバランスだった。

 

: とても興味深いですね。 日本では「国内のライブシーンは男性優位で女性の存在感がまだまだ十分ではない」という意見が大多数だと思います。

Greg: きっと僕らはラッキーだったんだろうね。リョウのおかげ。

 

: そういえば、Night Flowersの別のインタビューで名古屋のK.D. ハポンがフェイバリットだと言っているのを見ました。あそこは本当に良いところですよね。

Sophia: うん。ああいうところは他に知らないな。

 

: 本当ですか?イギリス含めヨーロッパにはハポンのような場所がもっとたくさんあるものだと思っていました。

Sophia: シェフィールドにあるThe Audacious Art Experimentは雰囲気が近いかも。ミュージシャンの溜まり場になっていて小規模のライブが行われているところ。とても小さいスペースで。あそこはとても居心地が良くて、たくさんの音楽好きと会える場所なの。とても親密な空気があって、そこはハポンと似ているわ。説明しづらいんだけどミュージシャンにとって、例えば大きなスタジアムで演奏するようになったとしてもハポンのようなその場にいる全ての人と繋がっているような感覚ってスペシャルなものなの。 あの電車が通り過ぎる音なんかも。

Greg: 建築も素晴らしかったよね、木造で……エトスのようなものが壁から感じられたよ。

Sophia: オーナーも素晴らしい人だった。

Greg: 建築についての規制やジェントリフィケーションもあるし、今イギリスでああいった場を作るのは難しいと思うな。あるエリアに人気が出てきて人が増えるとそこにあるヴェニューには騒音の苦情が来て潰れてしまう。そういうことがイギリスではしょっちゅうだよ。

Zeb: イギリスでは多くの小さなライブハウスやパブが廃業してるね。

Greg: 日本ではイギリスよりもDIYなビジネスを支えるカルチャーがあるように感じるな。例えば昨晩行った下北沢のまぼねんも。ご飯は美味しかったしDIYだった。

Chris: (イギリスでは)どこでも新しく店を出すには賃料が高いしチェーン店のように限られた余裕のある層でないとできないんじゃないかな。

Greg: だから僕らは日本が大好きなんだ。いろんな場所を探検したよ。イギリスではマクドナルドやバーガーキングが並んでいるだけで……

Chris: Gregは今朝マクドナルドに行っていたけどね。

Sophia: 恥ずかしい(笑)!

 

: とても興味深いです。UKやブルックリンは DIYなビジネスやヴェニューの聖地だと思っていたので。小さなライブスペースでクールなバンドが演奏しているところを想像していました。

Paul(Ba): もちろんそれは本当なんだけど、少し減っているね。

Sophia: ロンドンには素晴らしいDIYなライブハウスがたくさんあるわ。

Greg: もっとあればいいなと思うだけで。

: Night Flowersの音楽は70s〜90sの映画のように、若い世代にとって完璧なサウンドトラックだと思うのですが、皆さんはどのようなティーンを過ごしていたのかとても気になります。

Greg: 新聞配達をやってたな。70ポンドのベースを買うためにバイト代を貯めて。それから部屋でManic Street Preachers, Oasis, Blurをコピーしたり、バンドを組んだりして。サッカーやラグビーも好きだったね。

Paul: Gregはとてもサッカーが上手いんだよ。

Sophia: 私は説明が難しいな、いろんな場所に居たから。イングランドに行って、スイスに行って、イングランドに戻ってきて……でもミュージカルが好きでやってた。
同性愛嫌悪と過食症についてのドイツのミュージカルを書くのを手伝って、劇団でツアーを回ったの。全部ドイツ語で、ドイツとスイスで19公演。当時の映像があるんだけどひどいものだったわ。それ以降演じたことはないわね。向いていなかったんだと思う。

 

: でも演劇経験はライブパフォーマンスに活かされているんじゃないでしょうか。

Sophia: そうね、劇場であることには変わらないし。歌うのが好きで、それはやめられなかった。

Paul: ティーンの前半はあまり楽しくなかったな。でも16歳の時カレッジの練習室で友達が演奏していて。混ざりたかったんだけど、ギターとドラムはもういたからその時触ったことのなかったベースを選んだんだ。彼らはバンドメンバーとして僕を求めていたわけではなかったけどベーシストが必要だったから「しばらくは一緒にやってもいいよ。」という感じで。16歳から19歳の間はバンドでエモ、ポストハードコア、マスロックをやってたな。

 

: 髪がアシンメトリーなのもそれで?

Paul: いや、単に切るのが面倒で(笑) でもエモにかなり傾倒していて、レゴの人形みたいな髪型だった。10代はパンクロックのイベントでよく演奏していて、そこでクリスに会ったんだ。

Chris: その時18歳だったかな。共演したなあ。

Paul: その時お互いRIDEが好きだと分かって仲良くなったんだよ。

Chris: パンクのシーンで出会った人とインディロックのバンドを組んだのは不思議だよね。僕の10代はハッピーだったよ。演奏したり、お酒を飲んだりと楽しかった。(※イギリスでは18歳から飲酒可)
バンドについてジョン・ヒューズの映画を引き合いに出してくれる人達がいるのは面白いなと思うな。

 

: それはとても納得です。「Fireworks」なんかはその辺りの香りが…….

Chris: 90sや80sの映画を観て育ったからバンドにも影響は出ていると思うな。ドラマチックで、エモーショナルな成分、ポップなドロップ。

Zeb: 僕は何もない田舎の農場で育ったんだ。

Greg: あそこって暖房費が家賃と同じくらいかかるんだよね?

Zeb: ものすごく寒いところで。2匹の犬を飼ってたんだ。 13歳の誕生日にドラムセットをもらってから毎週末友達が来て一緒に演奏していたな。あれはよかった。
16歳の時には自転車を買って。それから色んなところに出かけたり、ギターを教えたり。それが今も続いてる。

Sophia: Sweet 16ね。

Chris:(ジョン・ヒューズ監督作)『16 Candles』だ。観たことないけど。

: Spandau Balletですね。(映画の中で「True」がフィーチャーされている。)

■Night Flowers
英・ロンドン出身のシューゲイズ・ポップ・バンド。メンバーはクリス、グレッグ、べアール、ソフィア、ゼベディの男女5名で構成。米・マサチューセッツ州生まれでロンドン在住のヴォーカリスト、ソフィア・ペティットが北イングランドの友人たちとともに結成。2013年の「シングル・ベッズ / ノース」よりコンスタントに作品を発表。その後、セルフ・タイトル作や『スリープ』などのEPリリース、ザ・ペインズ・オブ・ビーイング・ピュア・アット・ハートやジャパニーズ・ブレックファストとのツアーを経て、2018年に『ワイルド・ノーション』でアルバム・デビュー。2019年には2ndアルバム『Fortune Teller』をリリース。

Check the part1 from here

Azusa(For Tracy Hyde): Are there any bands that you like that you have in common that might surprise your listeners or any guilty pleasures, sort of bands that you secretly like or……?

Sophia(Vo.): So many.

Greg(Gt. Vo.): I think Jefferson Starship.

Chris(Gt.): Yeah, we listen to Jefferson Starship in the van.

Greg: Belinda Carlisle.

 

Azusa: But the ‘80s are sort of big right now. aren’t they? You know, Belinda Carlisle, Scritti Politti or ……

Zeb(Dr.): Probably one of my favorites as well as yours, Tom Waits.

Chris: Yeah, He’s the best.

Greg: And I think we also just talked about Radiohead being one of our favorite bands as well. We’ll probably go through the same conversation so I won’t actually…… specifically these are the touchpoints. Because I’d like to say we’ve all got quite eclectic tastes, and there are certain ones that bring us all together.

Sophia: If I start saying all my favorite bands, I will never stop.

 

Azusa: you might just let something slip that you don’t want to?

Sophia: No, I will just talk.

Greg: And regarding guilty pleasures, I don’t believe in them. I don’t think you should be guilty of something which you like.

 

Azusa: Yeah, you should be just what, who you are. you shouldn’t be embarrassed.

Chris: Greg loves Justin Bieber.

Sophia: Not true.

Greg: Even if I did, I wouldn’t be ashamed.

 

Azusa: Sounds like the Orange Juice album “You Can’t Hide Your Love Forever.”

Chris: Or “You Can’t Hide Your Love of Justin Bieber”

Sophia: I think one more thing is that we are also united in sort of, the bands we like, the local bands that we’re friends with in the UK. and there is a great sort of DIY scene, there is a kind of collective, network and team spirit, camaraderie. Like Cowtown, Fever Dreams, Tigercats, you know, the sort of more local bands……

 

Azusa: I found them in credits of your album. Juvenile Juvenile(a band in Japan) was there, too.

Sophia: Yeah, we mentioned them there. What’s local music without the scene you’re in. You know, it’s sort of acknowledging your friends who you’re playing next to. It’s just as important as your own band. Because it’s the life we live in with them.

Azusa: Speaking of Juvenile Juvenile, What’s your thoughts on Japanese indie music from your touring experience? What are the qualities in Japanese indie music that you can’t find in the UK or vice versa?

Greg: They’re all really good at playing instruments. Here everybody’s very talented that we definitely played with. Maybe it’s just the bands that Ryo picked. good tastes.

Sophia: Homecomings, The Wisely Brothers, Juvenilie Juvenile, she said……

Greg: I’d say in all the band we played with, there’s this real love for those beautiful sweetspots in “pop,” the harmonies, those great (little) chord changes that just makes the hairs on your arms just like tingle, and you’d go “Oh my god, where did that come from?”

Chris: This is the sophistication of the bands in Japan that sometimes there isn’t in the UK.
I think we are very lucky, the all bands play with us, it’s been enjoyable to watch them all, and play with them.

 

Azusa: I saw somebody mentioned on Twitter for the gig last night, one element that all the bands playing had in common was these really beautiful vocal harmonies, that’s very prominent in Night Flowers and Homecomings especially so……

Greg: I’m a sucker for harmonies. Homecomings, we were all talking about as well like…… three part harmony when the drummer and bass player start the backing vocal……

Sophia: Narumi, Honami, and Ayaka just altogether.

Chris: Three female vocals. That’s been really nice actually. I think about there being women in every band play with. This is unusual, the UK is very male-dominate, isn’t it? I don’t know what it’s like here, but this is very nice to see.

Greg: Even down to the staff in the venues is like always the lady doing the sound engineering……we really don’t get that in the UK. It’s like Shacklewell Arms and that’s the only place I’ve ever come across which is ridiculous.

Chris: it’s really good to see that balance.

Sophia: Good balance. It feels good here.

 

Azusa: Actually that’s interesting to hear because in Japan, still a lot of people think that the live performance scene in Japan is really male-dominant and there is not enough female presence.

Greg: Maybe we’ve only seen what Ryo likes. We were very lucky.

 

Azusa: I saw your interview in another media, and you mentioned K.D. Japon there. I’ve been there, too. It’s just beautiful, isn’t it?

Sophia: I just don’t know anywhere else like it.

Azusa: Oh, really? I was kind of imagining that there were more spaces like that in Europe or the UK but no?

Sophia: To me the closest it comes to is hmm, the The Audacious Art Experiment in Sheffield. It’s musicians’ collective and have small gigs there, and it’s just in a very small warehouse. People go there by themselves, and they feel comfortable to just …… meet other people, and everyone’s there for the music. It has a similar vibe, but it’s something that‘s really hard to explain, but it’s just the feeling you got when you’re in the place. And the feeling there, it’s very intimate, and I think that even when musicians, you know, when they end up playing in mass stadium tours, you would always, nothing compares to this sort of small intimate settings somewhere like K.D. Japon because you can just really connect with everyone in the room, and that’s really special. And then you can get the trains going overhead……

Greg: And of course it has actually beautiful architecture, wood, walls, and…… and you can feel an ethos in the walls .

Sophia: And the people who run the place are the nicest, they’re so nice.

Greg: I think it’s still more difficult in the UK to get venues like that because of the building regulation and also gentrifications taking place. The people love an area, they’ll move into it, and then they’ll get the venues closed down because they complain about the noise, so that’s just happening constantly over the UK.

Zeb: Lots of small venues are closing down in the UK, so many, and pubs as well.

Greg: It seems to be a culture in Japan, that supports the independent businesses more than the UK, generally, for example the restaurant we were in last night, beautiful restaurant. Mabonen, Shimokitazawa. Delicious food, and obviously independent run. Do you get that in the UK?

Chris: Everything is so expensive rent-wise for people to open places, and so chains are the only ones that can afford to actually take over a building.

Greg: That’s why we love here so much because I just saw many different things to go and see and explore, where is in the UK, I’ve seen McDonalds, I’ve seen Burger King……

Chris: He’d eat McDonalds this morning.

Greg: Yeah I did go to McDonalds.

Sophia: The shame!

 

Azusa: That’s really interesting because in Japan, kids in indie bands like us tend to really think that, the UK and, Brooklyn are sort of the really big meccas of independent businesses and slow venues, and…… we tend to imagine these cool kids in a very small artsy space playing there instruments though.

All: there is all that.

Paul(Ba): It is a bit squeezed.

Sophia: There are lots of very very good independent venues in London.

Greg: We just want more.

Azusa: I was really feeling that your music would serve as the perfect soundtrack for coming of age or adolescent…… sort of films 70s, 80s or 90s. I was wondering how your lives were as teenagers.

Greg: I was like a paper boy. I used to do like morning, night, Sunday rounds….. I saved money from my paper rounds to buy a bass guitar which was 70 pounds.
Then throughout my teenage years, in a bedroom I played along to manic street preachers. oasis, blur, and formed a band. and I liked football and rugby.

Paul: He’s a pretty good footballer.

Sophia: It’s hard to describe my teenage years because I moved around a lot. I moved to England, and I moved to Switzerland, and I moved back to England again, so I was just rolling around from one place to next, I was in a lot of musical theater. I loved musicals.
My first musical experience is as a teenager, I was all centered around the theater, and I helped to write a German musical about homophobia and bulimia, and then we sort of toured around Germany, Switzerland. and it was all in German. We did 19 shows, I watched the film of the last one and it was so bad. I never acted again.
I was really bad and I don’t wanna insult everyone in the performance but I was so bad at acting in German. It’s not my thing. Apparently.

 

Azusa: But at least the theatrics are sort of shining through in your live performances, so……

Sophia: Oh yeah, it’s still musical theater. Yeah, I love singing so much and that’s what I haven’t been able to stop.

Paul: I didn’t particularly enjoy the early part of my teenage years, but when about 16 years old I was in a college. I remember that some guys were practicing, some friends I have in the UK were messing around the practice room in the college, and I sort of wanted to be in, and one was on the guitar and one was on the drums, and so, I just picked the bass which I’ve never picked before at that point. They didn’t even want me in the band initially, but they needed a bass player, so they were like “You can join for a little while.”
It’s like 16 to 19, playing in the emo post hardcore instrumental math band, from that period of time.

 

Azusa: So that’s where your hairstyle comes from?

Paul: This is just because I can’t be bothered to get a cut.
But yeah, I used to have the full-on emo, like sweeped-in lego head, I think it was called. I spent most of my teenage years playing in the punk rock shows in the DIY shows and that’s how I met this guy actually.

Chris: I think, we were 18? Our bands play together.

Paul: And then, I think we found we both really love RIDE, and that was it then. We stayed in touch eversince.

Chris: playing in the indie band though, this one strange crossover where punk and indie rock meets, you know. I had really happy teenage years, a lot of fun, played a lot of music, drank a lot of alcohol. It’s interesting that you say about the John Hughes kind of films. Ever since we started the band, people have said that.

 

Azusa: Definitely I can see that happening. “Fireworks” or something like that……

Chris: And I’ve grown up like as a 90s , kind of watching 90s, 80s films probably it’s got into us, somewhere. They have drama, they have emotional stuff and a big dollop of pop. So that make sense.

Zeb: I grew up on a farm in the middle of nowhere.

Greg: I think the heating in the place cost just as much as the rent?

Zeb: That was incredibly cold, and we had 2 big dogs. And on my 13th birthday, I got a drum kit around there anyway, my friends would come over every weekend and we played all weekend, rather than get drunk in a bar, though that’s quite nice. And then, I got a motorcycle when I was 16. I just used to ride around, teaching the guitar, which is what I do now.

Sophia: Sweet 16.

Chris: “16 Candles”. Never seen it.

Azusa: Spandau Ballet.