Bilingual Culture Magazine

Interview with Shogo Nomura

Text/Photo: Chiaki Yanagitani
Translation: Karolina Höglind


“Fukuoka Calling” いま、福岡が熱いのは彼のせい。

今、福岡の音楽シーンで”野村祥悟”という名前を知らない人はいないと言っても過言ではないだろう。音楽レーベルを立ち上げ、時代の先頭に立ち、様々な形で福岡の音楽シーンをを盛り上げている彼。それにしても、まだまだ知られていない一面や活動が隠されていそうだ。一体、彼は何者なのだろうか。今回は、今最も気になる人物、”野村祥悟”の謎に迫るべくインタビューを行った。

“Fukuoka Calling”. Fukuoka is hot right now, and it’s all because of him.

Right now, there is probably no one in the Fukuoka music scene who doesn’t know of the name Nomura Shogo. Leading a new generation, he created his own music label and has been stirred up the music scene in Fukuoka in various ways. Although it seems like there is yet more to him, a hidden side of which people are still unaware of. Who is he really? We dug deeper into the mystery of “Nomura Shogo”, and interviewed the man in question.

 


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普段はどんな仕事をしていますか?

ラジオのディレクターをやっています。音楽は仕事というよりも活動です。趣味のためにやっているっていうと個人的なものになっちゃうけど、お金のために音楽やっているわけじゃないから、活動という感じですね。

なるほど。それじゃあ、その音楽の活動を始めたきっかけは?

元々は、深夜ラジオのイベントをやりだしたのが始まりです。深夜28時に福岡だけで放送してた『ドリンクバー凡人会議』を、イベントを通して、もっと色んな人に番組を知ってもらおうという意図で行なっていました。その時は東京のバンドマンやアイドルの知り合いが多くて、その人たちを福岡に呼べば番組のPRにもなるんじゃないかと思ってやっていました。おそらく7年前くらいのことです。

ということは、今みたいにレーベルなどなかったんですか?

なかったです。その番組もすごく特殊で、福岡にはこんな人呼ばないだろうなとか、他では紹介しないだろうなっていう変わったものを取り上げてたんです。狙ってたわけじゃないんですけどね。(笑)それを重ねて行くうちに、知り合いも増え、イベント自体もだんだん増えていきました。

へー、ラジオきっかけだったんですね!

そう。自分たちが好きなアーティストを呼んでくれるイベンターさんが当時いなかったから、自分たちでやるしかないよねってなって始めました。自分は好きだけど、周りにそのバンドを知ってる友達がいないとか、そういうことみんな絶対あるでしょ?それなら、僕たちが呼んで知ってもらおうっていう考えですね。

今までいろんなイベントやられてると思いますが、その中でも一番印象に残っているエピソードはありますか?

うーん、、1番かぁ、難しい。何回やっても毎回毎回、印象に残るんだよね、少し考えさせて(笑)

どうぞ! 

あ!一番嬉しかったのは、ALTER EAGOが今年2017年のMUSIC CITY TENJINのステージに出れたことかな。彼らとは、全然お客さんがいない時とか、音楽的にも確立されてない時から、色々試行錯誤してやってきて、それがあって、彼らがあのステージに立てたっていうのは、今までやってきたことの結果として分かりやすかったし、印象にも残ってます。。

Alter Eagoとの出会いは何だったんですか?

桜坂にあるStaffというスタジオのホオチさんが、男女2人組でエレクトロで凄く良いバンドがいるよ!って教えてくれたのがきっかけです。当時、まだ福岡には他にそういうバンドがいなかったから、彼らの音楽性をうまくお客さんに伝えられていないって言って、PARKS RECORDの松尾さん(現 六本松蔦屋書店 音楽コンシェルジュ)にCDを持ってきてくれたんです。そこで初めて松尾さんと音源を聴いたとき、まだまだな部分はたくさんあったけど、狙いがすごく良くて。だから、磨けばもっと良くなるねってことで会って話しました。そこからは、レーベルオーナーとアーティストという関係じゃなく、一種の音楽友達のような感覚で密にやり取りしていました。
だから、今年MCTのメインステージに出られたというのは、凄く嬉しかったし印象に残っています。

福岡でイベントをするこだわりはありますか?

レーベルやっていたらよく聞かれる質問なんだけど、福岡を盛り上げたいとかそういうのは一切なくて。何をしたいかというと、友達が音楽やってて、いい曲作っていい演奏してるから他の人にも紹介したいっていうそれだけです。だから、特に何をしたいとかはないですね。

でもそれが結果として、福岡の音楽シーンを盛り上げることに繋がっていると思います!

そう言って、何かのきっかけになってくれたら嬉しいです。
最近は、音楽に限らず、いろんな面で福岡が熱いって言われることが多いけれど、僕はそういうの信用していなくて。90年代から00年代にはsmall circle of friends、instant cytron、PANICSMILEがいて、その後はfolk enoughやnontroppo、ガロリンズのオルタナインディーが隆盛して、MO’SOME TONEBENDERやDOESが輩出されて。その後は、HOLIDAYS OF SEVENTEENやThe Cigavettes、BAND Aが活躍して。昔からカッコイイバンドは沢山いて、熱い瞬間もたくさんあったから。

昔からライブハウスなどにはよく、足を運ばれていたんですか?

音楽好きだったから、もちろん行っていました。でも若い頃の僕は、ライブシーンというよりかは、リスナー寄りで、東京のバンドも福岡のバンドも、洋楽も、対等に色んな音楽を聴いていました。

東京と福岡での音楽シーンに違いを感じることはありますか?

東京に行くときはイベンターとしてよりも、消費者として行くことが多くて、自分がイベントをする時とはもちろん違うからそこは比べられないんだけど、単純に東京の方がアーティストもお客さんも多いから、色んな価値観が生まれる余地はあるかなとは思います。

CRJAについて、音楽的な部分ではどう思いますか?

20歳くらいの子達が持ち寄って、いいって思った曲はいいんだと思う。若い子たちにしかわからない音楽って絶対あると思うから、かっこいいとかダサいとかそういうのは関係ないし、若い子たちが自分たちでチョイスしているCRJAの活動は若い子が選んでいるという時点で間違いないと思います。だから、自信持ってどんどん発信してもらいらいですね。

MADE IN HEPBURNのメンバーに入ったとお聞きしたんですけど、それについて教えてください!

レーベルオーナーとミュージシャンの関係性って今っぽくないなと思っていて。今って、ミュージシャン自身がSNSなどを使って再生回数増やして売れるっていうことが可能になってる。それって究極いうと、レーベルオーナーっていらないし、自分自身の力だけで勝負できる時代に、リスナーとアーティストの間にレーベルが存在しているのがダサく感じちゃって。
それなら、他にみんなのためにできることがあるんじゃないかって考えた結果、チームとしてそれぞれが自分のクリエイティブな部分を出し合って、一つの作品を作る方が、時代にもフィットしていて、かっこいいという答えが出ました。曲を作る人、プロモーションする人、写真を撮る人…こんな風に役割分担すれば、楽しくクリエイティブなことができると思います。
だから、僕ができることを必要としてくれていたMADE IN HEPBURNとチームになって一緒にやることにしました。

実際には、どんなことをされるんですか?

今のところ、演奏は雑音担当です(笑)メンバーだから、演奏もできたらいいなとは思っているんだけど、それとは別のところで、人間対人間としてお互いができないことを保管しあいながら、ワークシェアのような感覚で、僕にできることをしていきます。

先ほどおっしゃっていたように、今まで色んな音楽を聴いてきたことが、ここにきて役立っていますね!

結局、音楽聴くのはやめられないし、音楽が好きっていうことは否定できないから、例えお金にならなかったとしても、何かしらの形で死ぬまでこの活動をやっていると思います。仕事じゃなく、人間活動として。

MADE IN HEPBURNの最新情報を教えてください。

福岡パルコと福岡美女図鑑によるコラボムービーのBGMとして、曲が起用されています!色んな方に聴いてもらえるタイミングだから嬉しいです。こうやって、多くの人に聴いてもらえる曲をどんどん作っていこうって思えます。クリスマスまでの間、公式インスタグラムや、PARCO館内で流れてると思うので、探してみてください。

最後に、これから目指していきたいところはありますか?

さっきの話に戻っちゃうんだけど、それがないんです(笑)
Mステとか、フジロックとかに出たいっていうのはいいと思うけど、そういうことを目標に音楽をやってないから。とにかく、いい音楽に出会いたい、いい音楽をやっている人を紹介したいっていうシンプルなことを続けたいです。かっこいい音楽に出会えることに感謝してるし、音楽をやっていて困っている人がいる時には、自分ができることをして手伝う。この積み重ねがあって、今まで僕が感動してきた音楽も成り立っているはずだから、地道に続けていきたいです。


Wooly (from here on W) – What is your main work?

Nomura Shogo (From here on N) – I am a radio director, and music is more of a side project then my actual job. To say that I’m only doing it as a hobby would turn it into something more individual and personal, but on the other hand I’m not doing it for the money, so I guess one could call it a philanthropic activity.

W – I see! So what made you pick up your music-activities?

N – It all started with me wanting to do an all-night radio event. At 4 in the morning, the show “a session with ordinary men at a drink-bar” is the only one broadcasted in Fukuoka, so I organized an event with the hope of reaching out to more people, and making them aware of our program. At the time I had many friends among band members and idols in Tokyo, so my plan was to invite them, thinkng that it would become a good PR for the show as well. This must be about 7 years ago now.

W – So in other words, that was before your label existed?

N – Yeah it didn’t exist then. The radio program itself was a bit unique as well. We introduced and brought in people who were unlikely to get invited to other places in Fukuoka, and who probably wouldn’t get picked up by anyone else. It wasn’t really our intention though, haha! Keeping that up for a while, eventually our acquaintances started to increase and over time so did the number of events we held.

W – So radio was what created an opportunity for you to work with music!

N – Yeah that’s right. There were no other events who would invite the artists we liked, so we figured that we’d just have to do it ourselves. I think everyone has that thing where there is an artist you really like, but no one around you knows who it is. So we thought that we’d bring the artists here and in that way get people to know about them.

W – I know that you have done countless of events up until now, but is there one special event that you feel was especially memorable?

N – Hmm,, chosing only one is really difficult. They all leave a big impression on me, every single one, every time. So let me think for a moment before answering, haha.

W – Please, go ahead!

N – Ah! I just remembered the one that made me the happiest. It was at this year’s MUSIC CITY TENJIN 2017 and the fact that ALTER EAGO got to perform there. I have been with them, fighting together, from the very beginning of their journey. From the time when they had no audience, when they still hadn’t established their music-style, and going through many trials and errors, that was what made them be able to stand on that stage. That is definitely, even compared with everything else I’ve done combined, the one thing that gave the most recognizable result.

W – How did you first meet Alter Eago?

N – Mr Hoochi, the owner of a studio called ‘Staff’ in Sakura-zaka, first told me about this really good electro band duo, and that’s how I got to know about them. At that time there weren’t really any other band like them in Fukuoka so he said that he had a difficult time convey their music-style to his audience, so he gave their CD to Mr Matsuo at PARKS RECORD (He currently is the concierge for Ropponmatsu Tsutaya). As I first heard their sound there with him, too be honest they still had a lot to work on with their performance, but I felt that they were aiming foro something really good. Therefore, knowing that as long as they would polish their sound a bit, they would become a lot better, I met up with them for the first time. From there on we stayed in close contact, but more as mutual music loving friends, than as a label-owner and artist kind of relationship. That’s why I was so happy to see them performing at the main stage of this year’s MUSIC CITY TENJIN, and it is really an unforgettable memory.

W – Are you particular about organizing your events in Fukuoka?

N – Having a music-label this is something I get asked a lot, but I don’t have any particular reason behind like, like wanting to liven up the city of Fukuoka. I have many friends who do music, and good songs makes for a good performance. So what I want to do is simply to introduce that music to other people. There is not really anything else I want to do.

W – Although to me, it does also seem like is has had a positive impact on livening up the music scene in Fukuoka.

N – If that is true, and if that would lead up to something bigger, that would make me happy. Lately I often hear that Fukuoka is really hot and trendy right now, not only when it comes to music, but I don’t believe that. Between the 90’s and 00’s there were small circle of friends, instant cytron and PANICSMILE, and after that folk enough and nontroppo. Then during the time of Garorinz alternate Indie was very prominent, we also had MO’SOME TONEBENDER and DOES. Following that we had HOLIDAYS OF SEVENTEEN, The Cigavette, and BAND A. Sp what I’m trying to say is that there have always been many good bands in Fukuoka, and many times when Fukuoka has been hot.

W – Did you always use to live-houses, even when you were younger?

N – I love music, so yeah of course I went. Although the young me was more of a listener, than live-house person. Also I didn’t have a favorite genre, I would listen to Tokyo bands, Fukuoka bands and western music alike.

W –  Do you feel that there is a difference between the Tokyo and the Fukuoka music scene?

N – When going to Tokyo, it’s usually as an audience member rather than I go as an event organizer. I can’t really compare when it comes to my own events, but overall there are both more artists as well as a bigger crowd in Tokyo, so I feel that it’s a place where more varied opinions and values exist.

W – What do you think about CRJA from a music aspect?

N – If a young 20-year old brings up a song that they think is good, then I think that it’s good. There is certainly some music that only young people can appreciate. It has nothing to do with if it’s cool or not, the moment it is chosen by a group of young people, such as is the case with CRJA, then it is worth being chosen. So I think that you should have confidence and keep up spreading the music.

W – I heard that you joined as a member of the band MADE IN HEPBURN. Please tell us more about that!

N – I thought that the relationship between the label owner and the musician is very old-fashioned. Because now we live in a world where musicians can promote themselves to increase views and sales through social media. Ultimately, there is no need for a label owner, because we have entered a day and age when an artist can put up a fight completely on their own, so I felt that that it felt a bit out of time to just stay in that position where you are somewhere in between the listener and the artist. So in that case, as a result of thinking about what else I could do to help out the others, I figured that becoming a part of a team where every persons individual strength can come together and create one project, that fits more into this generation, and seems way more cooler. Someone who creates songs, someone who takes photos, someone who is doing promotion work,,, dividing the positions of the team like this creates a fun way to make something creative. That’s why I became a team with MADE IN HEPBURN, as they needed someone who could do the things I can do.

W –  To be more precise, what exactly is it that you do?

N – As of now, I am in charge of creating disturbing noise during the performances, haha. Since I am a member now I would really like to be a part of the performance on day, but putting that aside, I have come to be someone who has an overview of the workshare, and see what the other members are capable of, and furthermore, what they are not capable of.

W – You mentioned before about liking various kinds of music, that is something that really come in handy in this situation!

N – In the end I am someone who cannot stop listening to music, and I can’t deny that I love music, so even if it wouldn’t involve music, I would still like to continue being involved with music like this somehow until the day I die. Not as a job, but as an activity of a human being.

W – Tell us the latest news from MADE IN HEPBURN!

N – Our song is currently used as the background music in the collaboration movie between Fukuoka Parco and Fukuoka bishoujo-zukan! I’m glad as this is a good timing for people to be able to hear our music. I hope I can continue to create music like this, music heard by a large variety of people. From now until around Christmas, it will be both in the PARCO building and on their official Instagram, so please look it up!

W – Finally, do you have any place or anything that you are aiming for at the moment?

N – Like I mentioned earlier, I don’t really have anything like that, haha. Sure I would love to perform at Music-stage, or Fuji Rock, but that’s not my goal with making music. In other words, I just simply want to continue to encounter nice music and introduce people who create good music to others. I feel grateful when coming across cool music, and whenever there is someone who is troubled when creating music, I want to help them out in the way that I can do. This accumulates over time, and the music that has moved me up until now has gotten established, so this is a path I want to continue to follow.

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