Bilingual Culture Magazine

Interview with Mitzi Akaha

illustration: Mitzi Akaha
interview:Sayuri Sally Sekine
profile photo:Jeremy Goldberg

一度見たら癖になる感情を描くイラストレーターMitzi Akahaにインタビュー。
Interview with illustrator Mitzi Akaha. Just seeing her artwork once will get you addicted.

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—いつからイラストを描き始めましたか?

 覚えているかぎり絵を描いています!母が私の落書き(と落書きの物語)が描いてあるノートを保管していて、一番古いのは7、8歳の頃に描いたものかな。その頃はウサギを描くのにハマっていて、全ての登場人物が人間の体にウサギの顔でした。今描いている絵のスタイルはこの7、8年で段々固めてきたものです。

—日本とNYのアートシーンの違いは感じますか?また、どのように?

 影響としてはどちらも同じように美的な影響を受けましたが、基本的には日本のアートはもっと可愛くて親近感があって完璧かな(基本的にだけど)。日本ではどの標識や広告、マニュアル、メニューにアートやアーティストが使われているように、アートやアーティストは高く評価されているわ。アニメや漫画の影響は大きいけどね。アメリカではアートが存在すべきかどうかで争っている人がまだいて、本当におかしい!もちろん存在するべき!たくさんのNYのアーティスト達は議論を引き起こそうとしたり、インパクトのあるアートを出してる。アートに関するプロのコミュニティーはとても緊密だと思います。

―イラストを描く時にあなたが大切にしていることは?

 絵を描くのが好きだから、楽しくなかったら続けられない。

—たまに首や身体を描かないのには何か理由がありますか?

 正直に言うと、最初に絵を描き始めた時はポストカードに描いていたから人間がきれいに収まるには手足を描けなかったの。それで、手足がないなら首もいらない方がいいと思って首も描かなかった。感情を表現するのが好きなので、首のように感情がない体の部分はいらないなって。

—イラストを通じて伝えたいメッセージを教えて下さい。

 さっき言ったように、感情を表現するのが好きなので見た人が実在する人に出会ったかのように、キャラクターを知ったり、外見に何かを感じたり、エネルギーを受け取ってくれたら嬉しいです。人間は繊細な生き物だから、面白い顔を見て笑ったり綺麗な顔を長時間じっと見たりするのはいい気分ですよ。

—今後のイラストレーターとしての予定は?

 本を作り続けたい!Tokyo Art Book Fairでいくつか作ってとても楽しかったの。本に出来そうなテーマをたくさん考えたので一つしっかりした物語の本を作りたいです。
ペインティングもやってみたくて、あとはもっと大きいスケールで何かやりたいな。

—最後に、ファンの皆さんへメッセージをお願いします。

 親愛なるお母さんとお父さんへ、あまり言わないけどいつも支えてくれてありがとう。
 そしてみなさん、ここまで読んでくれてありがとう。私の物事の見方やテイスト、ユーモアのセンスを支持してくれて本当に嬉しいです。


Currently going back and forth between Japan and New York, The colorful girl works as both a illustrator and model. Her illustrations feature a unique peculiar style that once seen can not be forgotten.

 

-When did you start drawing?

 I’ve been drawing as long as I can remember! My mom has a little collection of booklets I scribbled up (and wrote accompanying stories for), the oldest one being from when I was maybe seven or eight. I was really into drawing bunnies then, so all of the characters were more or less teenaged humans with bunny heads. The style I’ve come to draw in now has only developed in the last seven or eight years though.

-Do you feel differences between the Japanese and New York art scenes? In what way?

 Aesthetically I think there’s a lot of overlap and mutual influence but I’d say that Japanese art is generally cuter, more approachable, and more technically perfect (key word “generally”). And I get the sense that art/artists in Japan is/are held in a much higher regard because art is so widely consumed there in all mediums – it’s on every sign and advertisement, in manuals and menus, and of course the existence of anime and manga in mainstream culture is to thank for it, too. In America it’s like people are still arguing over whether art needs to exist at all, which is crazy to me! Of course it does! So you get a lot of artists with something to prove, stuff to make a statement, and overall a pretty tight community of pro-art people, I think.

-What things are important to you when you draw?

 I draw because I enjoy it, so if I’m not having fun I can’t go on.

-Do you have any reasons for not drawing the neck or body in some of your works?

 Ha, to be honest when I first started drawing in this style I was using postcards so in order for the human form to fit nicely on the 4×6 card it worked best balance-wise to leave the limbs off. And then I thought, if it doesn’t have limbs, then it wouldn’t make sense to have a neck either, so I left that out. I like to convey moods, and really, what body part is less expressive than a neck?

-Please tell us what message you want to convey through your illustrations.

 Like I said, I like to convey moods, so all I really want is for the viewer to meet my drawings sort of as if s/he were encountering a person – get a sense of their character, react freely to their appearance and the energy they’re giving off. People are so sensitive, it feels nice to be able to laugh at a funny-looking face or to just stare at a pretty one for a long time without risking offense.

-What are your plans as an illustrator?

 I want to keep making books! I made a couple for an art book fair and it was so fun I thought of a bunch of themes for potential books, and would like to make one with a solid narrative, too. I’d also like to try my hand at painting, and doing larger-scale stuff.

-Finally , please give us a message to the fans.

 Dear Mom and Dad, thanks for always supporting me, even though you don’t always get it. And to anyone else who read this far, thanks for getting it, and in so doing affirming my perspective and taste and sense of humor – it means everything to me.



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Mitzi Akaha

絵を描くのが大好きな女の子。米国中西生まれ、カリフォルニアコーストで育ち。現在はニューヨークに住み、同時に日本にでも活動の幅を活動を広げている。彼女の絵の特徴は、別にアグリーでもなく、さほど美しい訳でもない女の子達、そして彼女の感動から生まれてくる奇妙な実体を描く。
Mitzi Akaha is a girl who simply loves to draw. She was born in the Midwestern US, raised along the California coast and currently lives with one foot planted in New York with the other stretching toward Tokyo. Her drawings feature not-quite ugly, not-quite beautiful girls and other strange entities born from her mood at the moment. You can see some of it at

www.mitziakaha.com

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