Bilingual Culture Magazine

Photo Exhibition『%』

Text/Interview: Ayaka Yoshimura
Translation: Narumi Watanabe

次世代を担う写真家、早川雄大と高橋草元。2人が作り上げる世界はどんなものだろう、そして彼らは何を考えているのだろうか。彼らの展示へ足を運び、その答えを見つけて欲しい。
What is it like to see the vision of photographers who will be leading the next art scenes? Go visit their exhibition and find the answer.

 

 

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今回の展示テーマ『%』は二人できめられたんですか?

高橋草元(以下:草) そうですね、とりあえずタイトルより先にどういう作品を展示するか話して、お互いが出した作品が抽象度の高い作品が多かったので、そこから人によって作品の見方が違うってなって『%』になりました。

メインビジュアルの撮影地は?

草 ベトナムで撮影しました。二人一緒にいて、レストランバーみたいなところで、照明がいい感じだったので店員さんを撮りました。普通に旅行中でしたね。
早川雄大(以下:早) 僕は学校の屋上で撮りました。

今回の展示を誰に一番みてもらいたいですか?

早 写真家の人ですかね、写真やってる人に見てもらいたいです。自分たちの存在を知ってもらいたいです。
草 誰っていうより、より多くのひとに見てもらいたいです。展示の場所も表参道ロケットでいろんなひとが集まれる場所を選びました。美大の人の様に横のつながりが全くないので、今は来てもらえる様に自ら発信していかないといけないですね。

今回の展示作品でお互いの好きな作品は?

早 鳥が飛んでる写真があるんですけど、直感で好きですね。メインビジュアルとかも彼っぽくて好きなんですけど、鳥の写真は今までの高橋草元っぽくなくて好きです。60代のベテラン写真家が撮ったみたいな。言ったらベーシックな写真なんですけど、そこがかっこいいんですよ。

草 いや〜ありすぎますね。僕は女性の髪が風になびいている写真が好きです。それを横で撮った物をあえて縦で展示するんですけど、あれはすごいと思いました。展示の仕方でかわるんだなって。

おたがいの第一印象を教えてください

早 めっちゃ昔ですね。今もなんですけど、全く話さない。相変わらずのコミュ症だなって笑
草 口では語らないタイプなんで。
早 草元語録たくさんありますよ。
草 僕は細かいところまでこだわりがあるイメージありましたね、すごく刺激もらえます。
早 二人とも楽天家だけど凝り性で。それぞれがこだわる部分もちがいます。今回もお互いができるところを分担してしました。それもひっくるめて二人での展示が好きですね。作り上げる過程を共有できるのが。

印象に残っている撮影、被写体の方とかはいますか?

早 うーん難しいですね。唯一二人とも撮ったことあるモデルさんが瀧澤香菜さんで、展示の写真には入ってないんですけど
草 今回は人を撮った写真は少ないですね
早 顔がよく見えなかったり、表情が見えなかったり、あえてそういうのを選んでます。

今一番撮りたいものはなんですか?

草 ずっと言ってるのは、ルックスを撮りたいです。N HOOLYWOODの広告撮りたいですね。
早 最近すごく興味あるのは役者さんで、被写体としてというより関わりたい人種です。今まではモデルさんをメインで撮っていたんですけど、最近役者さんを撮る機会があってすごく話が面白かったんです。

これからやりたいことは何ですか?

草 僕は広告の仕事に就くんですけど、電車とか乗っててもその写真って掲載が終わったら忘れちゃうし、誰がとっても同じような感じで、写真の価値が下がっているような気がしたんです。ずっと人の記憶に残る写真を撮りたいです。フィルム好きになったのも奥山由之さんで、奥山さんみたいなパンチあるものを撮りたいです。

早 人と話す機会がほしいです。だれかと飲みに行くとかではなくて、例えば僕たち写真家と起業家や研究家の人たちが話す内容っておもしろいんじゃないかと思っていて。それをコンテンツにするメディアを今募集中です。

■『%』
会期:11月24日(FRI)〜11月29日(WED)
OPEN:11:00〜20:00
11月26日は11:00〜18:00
会場:表参道ROCKET
渋谷区神宮前4-12-10 表参道ヒルズ同潤館3F

HP『%』


Did you guys decide the theme “%” together ?

Sogen Takahashi(S) Yes, we first discussed what kind of pieces to exhibit. Since both of our pieces were highly abstract, we chose “%”, viewers’ possibility or capacity of different interpretations of the works.

Where did you shoot the main visual ?

S In Vietnam. Two of us were together in a restaurant bar, and we found a server in pretty lighting. It was during trip.

Yudai Hayakawa(Y) I took at the roof top of school.Since when did you start thinking about illustration?

Who is the target of this exhibition ?

Y Maybe especially photographers. I want them to know about us.

S Not particularly but as many people as possible. We chose the gallery that is accessible to many people. Since we don’t have any connections with people like art school people do, we need to actively share our works to be seen.

What is your favorite work of the each other ?

Y I instinctively like his photo of a bird flying. I like the main visual because it represents his taste but the bird one is different from his past works.
It looks like taken by a 60’s veteran photographer. It is a basic photo but that’s the point.

S Oh no, there are just too many. I like the photo in which a lady’s hair is blown in the wind. It was surprising how he exhibited the horizontal shot vertically. The way exhibited does change the look of the photo.

What is the first impression of each other?

Y We met such a long time ago. It hasn’t changed at all but he didn’t didn’t talk at all. He is shy.
S I’m not a kind of person who talks a lot.
Y But I have a list of your quotations.
S You gave me an impression on being very commuted to details. You are very inspirational.

Y I guess both of us are optimistic and perfectionist at the same time.
We are fastidious but focus is different, so we decide our roles depending on what we are good at.That’s one of the reason why I like collaborating with him, to share the process of creation.

Do you have any particular shooting or models that are memorable?

Y That’s a difficult question. The only model that we both have done shooting with is Kana Takizawa, though her photos are not included in this exhibition.
S There aren’t many portraits this time.
Y We have intentionally chosen ones that don’t show faces and expressions.

What do you want to shoot the most right now ?

S I have long been saying that I want to shoot for N HOOLYWOOD.

Y I am currently interested in shooting actors, not as a model but a kind of people that I want to interact with. I had mainly been taking models before but recently I have opportunities to shoot actors and their stories are very interesting.

What do you want to do recently in general ?

S I will start working for advertising soon as a job but I feel like after commercial photos are shown in trains, they will be forgotten soon. I feel like the value of photography decreases in such a situation. I would like to take photos that will stay in memory of someone. I started liking film photography because of Yoshiyuki Okuyama. I want to be able to take memorable photos like he does.

Y I would like to have more opportunities to talk with people.
Not just to go out and drink but to talk seriously with people of different fields such as researchers and entrepreneurs. I think it will be interesting. I am looking for media that would make it a content of article.

■’%’
Tarm: 24 November – 29 Novwmber 2017
Open: 11am-8pm,11/26 11am-6pm
Location: Omotesando ROCKET, Tokyo-to, shibuya-ku,jingumae 4-12-10 3F

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