Bilingual Culture Magazine

【Artist Telephone Vol.1】 annie the clumsy

Text & Interview: Mizuki Takeshita
Photo: Hiroki Yamaguchi

アーティストにリレー形式でインタビューを行うArtist Telephone。
第一弾はウクレレを弾き語る独特のスタイルで今大注目のSSW、annie the clumsyが登場!

  • L1287298
  • annieさん2
  • JU1A9991 (1)
  • L1287197

シブカル祭。in 池袋 シブカル屋上祭。(10/24〜10/25)にて

  • JP
  • EN

ミスiD2016ファイナリストであり、ウクレレを弾き語る独特のスタイルで今大注目のシンガーソングライター、annie the clumsy(アニー・ザ・クラムジー)。現在はYou TubeやSoundCloudでの楽曲発表をしているほか、CMソングの歌唱・作詞作曲等に携わりながら都内を中心に活動中。 2015年7月にはRallye Labelより2ndアルバム「Inside Her Fancy Brain」をリリース。楽曲のレコーディングからミュージックビデオ制作まで、何でも自身で手掛けてしまうDIYが大好きなannie the clumsyに、音楽との出会いから今後のビジョンまで幅広く語ってもらいました!

—ウクレレをもらったことがきっかけで弾き語りを始めたそうですが、その前から音楽活動はしていましたか?

全然興味なかったです。どちらかっていうと映画にしか興味なかったから。
全然音楽に興味なかったけど、ウクレレをもらってから興味を持ちはじめました。
それまでは聞くけど全然興味なかった。

—バンジョーも弾くんですよね?

バンジョーね、ほこりかぶってます(笑)。難しくて、最初のEPで使っただけ。でもバンジョーウクレレを買ったからそれを使ってます。ウクレレだけどバンジョーみたいな音がするので。

—では今後はバンジョーウクレレも使って楽曲作る予定?

うん、今まで作ってなかったからやろうかなと。

—影響を受けたアーティストとしてFlight of the Conchordsを挙げていると思うのですが、彼らを知ったきっかけは?

イギリスの語学学校の先生が英語の穴埋め問題で、Flight of the Conchordsの曲を教材として使ってて。聴いてて面白いなと思って。それで調べて知ったかな。語学学校の先生のおかげで出会った。でもそのときは(彼らのことは)ただの面白い人だと思っただけだったけど。

—私もFlight of the Conchordsをyou tubeで観ましたが、すごく面白いなと、コメディ感というか。

そう、コメディ感が半端なくて。

—ミュージックビデオ(以下MV)はすべてご自身で作っているんですか?

本格的に作ったのは『Let’s Dance Whoo』のMVが最初。だいたい家でiPhoneとか使って撮ってる。『Let’s Dance Whoo』のMVはちゃんと撮ってもらったけど。手作りで何でも自分で作りたい人だから、全部自分が監督して、作れるものは作りたくて。

—MVの撮影は全部ご自身だけでやっているんですか?

いや、手伝ってくれる人はいますよ。全部友達が手伝ってくれるから、友達に頼んでやってます。今までのMVも全部友達とやってます。

—自分のワールドというか、そういうこだわりは強いんですね。

そう、こだわりがね。

—じゃあ音楽も宅録ですか?

そう、宅録!全部宅録。全部(録音の)機材を集めて、まあ雑音は入るけど。

—リリースしているアルバムも?

そう全部宅録。

—レーベルから出しているのでスタジオで録っているのかと(笑)。

自分で宅録したものを集めて作った。外の音も入るけど、DIYが好きだから、そういう感じが出ていいかなって、宅録チックな方が。スタジオに合うような声じゃないから(笑)。

—機材を集めるのはどうしたんですか?

全部最初は安いのから集めて稼ぎが入ったらちょっとアップグレードする感じ。
あとはどれだけ防音できるか!

—今後はコメディドラマが作りたいとか。何かすでに構想はありますか?

実はもう脚本ができていて、すごい雑に書いてあるやつですけど。だからいつ誰に見せてって言われてもいいように全部作ってある。

—脚本も監督も出演も全部自分でやりたいですか?

あ、そうもう全部やりたい!すごい大変だと思うけど。

—最近モキュメンタリーを勉強しているようですが、モキュメンタリーって簡単に言うと?

ドキュメンタリーをわざと撮ったみたいなものです。ドキュメンタリーってすごくリアリスティックじゃないですか。モキュメンタリーはそれをちょっとパロディ化したものだから、リアルにも見えるけど本当はただふざけているだけっていう(笑)。だって今の恋愛ドラマとかありえないじゃないですか。みんな夢見すぎだよって。もうちょっとリアルで、それで面白いのを撮ったらいいかなって。あとグローバルでやりたくて、私けっこう国際的な職場で働いているんです。そこでお客さんの交流を見てると、まあステレオタイプでいうと、モテない外国人が日本に来てモテるみたいな(笑)。そういうのを茶化すの面白いじゃないですか。あと日本の女の子で勘違いしてる子とか茶化したら面白いかなって。そういうのはすごく練ってやりたいなって思ってます。

—面白いですね!

まだグローバルチックなドラマってあんまりないから。グローバルって言葉だけが一人歩きしてしまっていて、それがすごくダサい。テレビ局自体がもうダサいと思うんだけど、まあそこに入り込めたらいいかなって。だって同じようなもの作っても誰も興味ないと思うから、ちょっと違うの作ってみたら面白いかなって。

—じゃあけっこう海外志向ですか?

日本にはとどまりたくないけど、日本っていうアイデンティティは忘れたくない。あんまり外国かぶれすぎてもださいから。日本で生まれたからには、かぶれすぎずに(日本と海外の)どっちの要素も入れたい。何するにも。まあ音楽に関しては洋楽要素が多いけど。でも作品にするときはちょっと入れたいなって思ってます。

—Annieさんの活動って音楽だけじゃないんですね。

そう、音楽は映画をやるための表現力を身に付けるような、そのサブみたいな(笑)。
ホントは映画がやりたくて、昔から。演劇もやりたかったから。まあ(音楽は)それの道のりの途中みたいな感じ。そうすれば表現力は身に付けられるし、もしオーディションに行っても、特技として(音楽は)みせられる。映画と音楽って似たようなものだから、いいかなって。

—そう考えるとミュージックビデオってすごく理に適っていますね。

そう映像をやりたくて音楽をやってる、ビンゴって感じ!好きな音楽もできて、好きな映像もできて演技もできて。普通にショートフィルムを作ってバックで自分の音楽流してもいいし。そう一石二鳥だなと思って。

—音楽を使っていろいろなことに挑戦しているんですね。

そう、音楽が武器みたいな感じ。結構海外だと音楽を武器にして女優やってる人とか多いから。『(500日)のサマー』の女優さんも音楽やってるし。それでキャラがついているんですよね。結構キャラって大事だと思ってて。ウクレレもキャラだし、まだ日本では少ないですし、簡単だし(笑)。

—最後に音楽の話に戻りますが、8月にセカンドアルバムをリリースして、今後のリリース予定などありますか?

とりあえずはない、今は音楽の在庫もないし。とりあえず今ある音楽のミュージックビデオを撮っていきたい。そのうち二年後くらいにまた新しいアルバムを出したいなと思ってます!

—ありがとうございました!

次回のArtist Telephoneはannieさんが紹介するアーティストが登場します、お楽しみに!

Today we talk with Miss iD2016 finalist, the storytelling, ukulele-playing, singer-songwriter, Annie the Clumsy. Based in Tokyo, Annie presently releases her music through platforms like Youtube and Soundcloud, as well as writing, producing, and singing songs for commercials. Her second album “Inside her Fancy Brain” was released from Rallye Label in July, 2015. Whether it’s recording her own music or making music videos at home, I talked with D.I.Y queen Annie the Clumsy on everything from her first encounters with music, to her vision for the future!

-I heard that you got your start when someone gave you a ukulele, but did you play music before then?

I had no interest in music what-so-ever. I was really only interested in movies. Even though I didn’t pay attention to music, once I got my ukulele my interest really peaked. Before that I listened to music, but I didn’t think about it much though.

-You can play the banjo too, can’t you?

Ah, the banjo… mine is covered in dust. (haha) It’s really hard to play, so I only used it on my first EP. But then I bought a banjo-ukulele, so I’m using that. It’s actually a ukulele, but it sounds like a banjo.

-So, do you have any plans to make a song using the banjo-ukulele?

Yes, but I haven’t made one yet, so I’ve been thinking about it!

– The Flight of the Conchords are a big inspiration for you, how did you learn about their music?

A teacher at my language school in England used a Flight of the Conchords song for a fill-in-the-blank question in his teaching materials. When I heard it I thought, “That’s interesting.” Afterwards I looked them up and learned about them that way, I guess. I discovered them through my language studies teacher, but at the time I simply thought that [the guys from Flight of the Concords] were interesting people.

-I looked up Flight of the Conchords on youtube, and I thought they were really funny, quite comedic.

Yeah, their comedy skills are really something!

-Do you make all of your music videos by yourself?

The first one I made in earnest was the Let’s Dance Whoo video. For the most part, I make them at home with my iPhone or something. I made the The Let’s Dance Whoo video properly though. I am the kind of person that wants to handmake everything that can possibly be handmade, so I directed the whole thing. I want to have a hand in everything I make.

-Do you do all of the filming for the music videos by yourself then?

No, I do have some people who lend a hand. Everyone who helps me are my friends, so I really rely on them. All of the music videos I’ve made with my friends.

-This world of yours, or more precisely your sense of determination, is really strong, isn’t it?

Yeah, it’s determination, isn’t it.

-So, you do all of your recording at home as well?

Yes, home recording! It’s all home recorded. But after I gather all of the recording devices together, it does get a bit noisey.

-Even your released albums?

Yes, it’s all recorded at home.

-I thought that because it was released from a label, it must be recorded at a studio. (haha)

They collected all my home recordings to make the record. There are some outside recordings as well, but I love DIY so I thought it would be good if that showed – that home-recorded-chic. I don’t have a voice that suits the studio. (haha)

-How did you go about gathering all of the equipment for recording?

At first it was all just cheap equipment, so I planned on upgrading once I started making some earnings. After that, it was just doing as much sound-proofing as I could!

-Now you want to try your hand at making a comedy-drama and things like that. Is there anything else that you are working on?

Actually I’ve already finished the script, although it’s a really rough version. I’m polishing it up so that it’s okay for someone to look at.

-Do you want to do the script, direction, and performance all by yourself as well?

Ah, yeah I want to do it all! I think it’s going to be really difficult though.

-Recently you have been studying mockumentaries. Can you briefly explain what a mockumentary is?

It’s filmed to make it look like it’s a documentary. Documentaries are really realistic, aren’t they? Mockumentaries parody that a bit. So they look real, but actually they are poking fun at the genre (haha). I mean, aren’t today’s love dramas kind of ridiculous? Everyone is dreaming too much. If they were more realistic, that would be even more interesting, wouldn’t it? Also, I want to make it global. I work at very international place. There I look at the way the customers act, and maybe it’s a stereotype, but these uncool foreigners come to Japan, and suddenly they seem cool. Wouldn’t it be interesting to poke fun at that? I think it would be funny to make fun of the Japanese women who fall for it too. I really want to elaborate on that idea.

-Wow, that’s really interesting!

It’s because there aren’t many Global-chic dramas yet. Just standing there and using the word Global, that’s really lame. One may already think that the TV broadcasters are lame, but if you can infiltrate them, I think that’s good. I mean, I think that if you just keep making the same thing no one is going to be interested, so it would be cool to try and make something a little different.

-So, you are quite foreign-oriented aren’t you?

I don’t want to be limited to Japan, but also I don’t want to forget my Japanese identity. It’s lame if you just copy what’s going on abroad as well. I was born in Japan, and so without overlapping them too much, I want to take away elements from both cultures. In whatever I do. Well, I guess there are many elements of Western music in my music though. But when I make things, I really want to add those elements in.

-Your activities aren’t just limited to music, are they>

Yeah, I started playing music in order to better express myself in movies. It was like a side project I guess. (haha) Actually, I’ve wanted to make movies for a long time. I feel that music is just one of the steps on the way to that. If I do that, I can express myself better, and even if I go to an audition I can show my music schtick. Movies and music are really similar things, so I think it’s a good fit.

– That way of thinking explains the reasoning behind your music videos.

That’s right. I want to direct, and I make music so it was like, “bingo!” I could utilize my love for music, my love for directing, and my love for acting. It would also be good for making normal short films, and using my own music in the background. It’s like killing two birds with one stone.

-You are trying out a lot of different things through your music, aren’t you?

Yeah, it feels like music is a weapon. There are a lot of actors using music as a weapon in other countries. The actress from 500 days of summer is also a musician. From that experience you can make a character. Afterall, having a character is really important I think. The ukulele is also a character, and there aren’t many people using it in Japan, so I think it’s easy. (haha)

-For the last question, I want to return to music. In August you released your second album, do you have any more releases planned?

I don’t have anything planned at the moment. I don’t have any music in stock either. For the moment, I want to make videos for the music that I have already. After that I think I want to release another album in about two years.

-Thank you!



IMG_3263 (1)

annie the clumsy

2010年よりFlight of the Conchordsに影響を受け、宅録で音楽制作を始める。YouTubeやSoundCloudにて主にウクレレを使用した楽曲の発表を続け、2012年、1stDemoアルバム「Annie the clumsy vol.1」を自主リリース。2014年同作を元にGOTOWN RECORDSより初の流通盤、「from my messy room」を発表。CMソングの歌唱・作詞作曲等に携わりながら都内を中心に活動。2015年、Rallye Labelより2ndアルバム「Inside Her Fancy Brain」をリリース。

Inspired by Flight of the Conchords, Annie has been making home-recordings since before 2010. She continues to release the songs she plays on the ukulele primarily on Youtube and Soundcloud, and in 2012 released her self produced 1st demo album Annie the Clumsy Vol. 1. In collaboration with GOTOWN RECORDS, she released her first record From my Messy Room in 2014. Based in Tokyo, she composes, writes and sings songs for commercials. In 2015 she released her second album “Inside her fancy brain” from Rallye Label.

■Official HP
http://annietheclumsy.tumblr.com/

■Facebook
https://www.facebook.com/Annie-the-clumsy-384576101661117/

■Twitter
@annietheclumsy https://twitter.com/annietheclumsy

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 * が付いている欄は必須項目です