Bilingual Culture Magazine

Interview with Sam & Josh from So Young Magazine

Interview&Text: Yuka Shimayoshi
Translation: Michika Kageyama

イギリスのインディペンデントミュージック&アートを盛り上げるSo Young Magazineのファウンダーにインタビュー。
Wooly interviewed with the founders of So Young Magazine, which leads independent music and art scene in the UK.

 

  • JP
  • EN

いつ、どのようにしてSo Young Magazineを始めたのですか?

ジョシュ:So Youngを始めたのは僕たちが大学を卒業した2012年。僕たちはいつも音楽の好みが似ていたしサムはその年のレディング・フェスティバルで聴いたり見たりしたいくつかの新しいバンドを凄くプッシュしていたんだ。Wolf Alice、Palma Violets、Swim Deep、それとEagullsとかのバンドをね。このバンドたちが僕らの地元サウスハンプトンに来るたびに見に行くようになったんだ。サムはそこからこの小さなバンドシーンを後押しする音楽ブログを始めて。僕には既に自分のデザイン作品の一部を載せたりしていたアートブログがあったんだ。ギグ後のある酔っ払った夜に僕たちはこの二つのブログを組み合わせた何かを紙媒体で出すべきだと思ったんだ。70~80年代のパンク系のファンジンを基にした何かをね。この新しいバンドたちは僕たちにあの時代の精神性を彷彿とさせるものを持っていたから。それは読んだものでしかないんだけれど・・・・・・。

アートと音楽を一つの雑誌に組み合わせた理由を教えてください。

ジョシュ:当時の僕はイラストレーションの学位課程を修了したばかりで次にすることを模索していて。リソグラフ印刷とシンプルな白黒のフォトコピー技術を使って作られていたジンたちに夢中になっていたんだ。僕も自分のものを出したかったけどカバーする対象も特に無かったんだ。だけど新しいバンドたちが出てくるのを見るようになって、サムもブログを始めたとき、これがパーフェクトな分野としてピンと来たんだ。そこからバンドたちやイラストレーターの友人らと連絡を取り始めて、反応は最高だったよ。当初あったジンを白黒のフォトコピーにする案は送られてきたイラストのクオリティを見て即座に打ち切ったんだ。作品の良さがしっかりと反映するようフルカラーの雑誌にすることに決めたよ。

オンラインでは雑誌の無料版を読めるようになっていますね。これは売上数に影響はありますか? また、ここからはどのように収益を得ているのですか?

僕らはSo Youngを無料でアクセスできるものにしたいんだ。雑誌の何かにお金を払うのはファンとして投資をしたいと思ったときで良い。これはこの雑誌から始まったものだけど、「ブランド」全体に響き渡るものでもあるんだ。僕らは無料のギグもやるけどチケット制のものもやってる。イラスト・コンペティションも開くけど寄稿も受け付けてる。多分これは売上数に影響しているけど、僕らにはオンラインにそれよりも大切な世界規模の読者網があるんだ。あと、So Youngは各号が限定版だからずっと大切に取っておきたくなる。これは現代の音楽の在り方を反映していると思う。バンドやアーティストはより多くの人に音楽を届けるために音源で稼ぐことを犠牲にしなければならないから。彼らは本当に気に入ってくれた人たちがレコードやTシャツを買ってくれると信じてそうするんだ。

マーチもとても好きです! デザインは誰がしているのですか? Tシャツなど雑誌以外の商品をつくることにした理由を教えてください。

ジョシュ:デザインは僕が全てやってるよ。結構衝動的に創刊号のローンチに向けてTシャツをつくることに決めたんだ。ローンチパーティを開いてそこに来た人に配る、これを創刊以来続けてる。僕らはファッションと音楽を密接に関わりあっているものとして捉えているから、デザインを念頭に置いた雑誌としてみんながギグやフェスに着ていける商品をつくるのはごく当たり前のことだったよ。ギグでSo YoungのTシャツを着ている人を見つけるのは楽しいね。

雑誌でフィーチャーする新しい音楽やアーティストはどのように発掘していますか?

ジョシュ:So Youngを始めた当時は友達に協力を依頼してたよ。そのコミュニティがそこから大きくなったのとインスタグラムの助けもあって雑誌にイラストを寄稿してくれるアーティストをインターナショナルな規模で集めることができたんだ。僕らが開催しているイラスト・コンペティションも新人アーティストを探すのに凄く良くて、そこではそこならではの出会いがあるんだ。

サム:バンドに関してだと何か新しくて興奮するものを探すのに決められた手順はないよ。僕らが既に取り上げているバンドのサポートアクトをキャッチすることもあれば、メールが送られてくることもある。友達から噂を聞くこともあればもっと正式な所の広報が何かをこっちに送ってくることもある。だけど僕らは自分たちがこれらの介入なしに新しいものを発掘していると考えたいね。あとはこの雑誌のライターの人たちも評価しないと。いつも新しい音を勧めたり追いかけたりしてるから。

ロンドンのインディーシーンは再び活気に満ち溢れてきていますね。何が理由だと思いますか?

サム:ロンドンはどんな音楽にも貢献できる街だけど、中でもギターバンドが特に恩恵を受けているよ。サウスロンドンのバンドたちが出てきた時はなんだか風変わりな感じだったんだ。みんな友達同士でお互いを認めていて、出来もとてもとても良くて。彼らは健康的な競争をつくるようにお互いを刺激し合ったことをためらわずに認めると思うよ。それ以来人々は再びギター音楽を自分たちの生活に招き入れているみたいだし、もっと多くの人がバンドを始めているね!

音楽業界はともかく、英国の人々は一般的にブレグジットや他の問題についてどう考えていますか?

サム:それらが僕らの雑誌の手順や手腕に直接的な影響があるかはわからないけど、バンドたちのことは心配だよ。ツアーの売り上げで食い繋いでいるバンドにとって、ヨーロッパでの人気の成長は必要不可欠だし英国のバンドはヨーロッパの客層がすごいんだ。それらのショーの間に邪魔が入ってしまったらそれは残念だ。音楽コミュニティの間で確かに恐怖心はあるけど、それは未知なるもので今の英国にはそれがたくさんあるよね。

それは英国の音楽シーンの将来にどのような影響を与えると思いますか?

サム:現時点でたくさんのパンクバンドがいるように思えている人は、一年後の英国がどんな音を鳴らしているかを見てみるといいよ・・・・・・。

https://soyoungmagazine.com/

How and when did you start So Young magazine?

Josh: We started So Young in 2012 when we’d both finished University. We’d always had a similar taste in music and Sam was really pushing a few new bands that he’d heard or seen at that year’s Reading festival. Bands like; Wolf Alice, Palma Violets, Swim Deep and Eagulls. We started going to see these bands when they’d come to our hometown of Southampton. Sam proceeded to start a music blog championing this small group of bands and I already had my own art blog including some of my design work. One drunken night after a gig we decided we should combine the two blogs and put something out in print. Something based on the punk fanzines from the 70s and 80s. The new group of bands reminded us of the spirit of those times, what we’d read anyway…

What’s the reason behind combining art and music in one magazine?

Josh: I’d just finished an Illustration degree and was working out my next move. I was into a lot of zines people were putting out using risograph printing and also simple black and white photocopying techniques. I wanted to put out my own but didn’t have a subject matter that I really wanted to cover. When we started seeing all these bands emerging and Sam started his blog it felt like the perfect area to focus on (see question 1). We started contacting the bands and some of our illustrator friends and the response was great. The idea for a black and white photocopy zine was quickly scrapped when we saw the quality of illustrations we were receiving. We decided to go for a full colour magazine that really showed the work as it should be seen.

The free version of your magazine is available online. Doesn’t this affect your copy sales? How do you monetize it?

We like the idea of people being able to access So Young for free but with the option of paying for something if they’re a fan and feel like they want to invest in it. This begins with the magazine but echoes throughout the whole ‘brand’. We put on free gigs but also ticketed shows. We run an illustration competition but also accept submissions. It probably does affect our copy sales but we do have a good, worldwide readership online which is more important to us. We also like the idea of each copy of So Young being a limited edition, something you want to keep forever and treasure. We think it mirrors the time we are in for music too. Bands and artists must sacrifice a cover price to reach more people in the trust that those who truly love it will invest in something physical like a record or a t-shirt.

I love your merch as well! Who designs them? Also, why did you decide to make T-shirts and such along with the magazine?

Josh: I design it all in-house. We made quite a spur of the moment decision to make t-shirts for the launch of our first issue. We put on a launch party and gave them out to people who attended and we haven’t stopped since. We feel that fashion and music are so intertwined that it’s a bit of a no brainer, when we’re a design led magazine, to put out products that people can wear along to gigs and festivals. It’s fun spotting So Young tees at the gigs we go to.

How do you find new music and artists to feature in the magazine?

Josh: When we first started So Young it was a case of asking our friends to contribute. That community has just grown since then and with the help of Instagram we’re able to have an international roster of artists that contribute illustrations to the mag. Our illustration competition has also been amazing for finding new artists that maybe we wouldn’t have come across otherwise.

Sam: When it comes to bands, there’s no strict path to finding something new and exciting. For some it’s been catching them support a band we are already covering, or it could be an email, a tip off from a friend or even the more official channels of a publicist sending things over. We like to think we find things before they get involved though. It’s important we credit our team of writers too as they’re always recommending and chasing the next sound.

The indie music scene in London seems to be getting vibrant again in the past few years. What do you think is the reason for this? How is it exactly like?

Sam: London will always have a major part to play for all music but more specifically for guitar bands, it’s been a pretty amazing time. When those South London bands came through, it was a unique situation as they were all friends, all bigging each other up and all really really good. I think they’d all openly admit that they pushed each other in a healthy competition sort of way. Since then, it seems people are welcoming guitar music into their lives again and more people are starting bands!

With music aside, in general, what do people think of Brexit and other issues in the UK?

Sam: For us as a magazine, I’m not sure there’ll be a direct effect on our processes or capabilities, but I do fear for bands. European growth is vital for bands who only survive on touring money and it’s also important to note that European audiences for British bands are incredible. It’d be a shame to see anything get between those shows. Within the music community there’s certainly a fear, but that’s the unknown and there’s a lot of that in the UK at the moment.

And how does it affect the future of UK’s music scene?

Sam: If you thought there were a lot of punk bands now, let’s see what the UK sounds like in a year or so…

https://soyoungmagazine.com/