Bilingual Culture Magazine

Interview with Kotoha Yokozawa

Interview: Mariko Idehara
Edit & Translation: Yuka Shimayoshi
Photo: Reina Tokonami

 


  • JP
  • EN


繊細さと大胆さを持ち合わせ、若者を中心に注目を集めるファッションデザイナー横澤琴葉。
日常の変化を紡ぎながら、面白さを失わない彼女の世界に迫る。
 

ファッションの道に入った経緯を教えてください。

物心ついた時からファッションが好きだったので、自然な流れでしたね。
一緒に住んでいた祖母が昔、洋裁店をやっていたので、祖母の部屋に行くとミシンが置いてあって。これはおばあちゃんが作った服だよって聞いたりとかもしていたし、好みも近かったみたいで、興味を持つのは割とは早かったですね。お誕生日のプレゼントもいつも洋服が欲しいと思っていました。

生まれながらにしてファッションが好きだったんですね。

小学生のときは毎日服を選んで着て行くことがすっごく楽しくて、卒業アルバムに「服を毎日選ぶことでどれだけテンションが変わるか……」みたいなことを書いていました(笑) 自由研究も、本を見て既成の型から好きな生地で服を作ったり、自分が持っているものをカスタムして新しく作って、それの作り方をレポートにまとめて提出したりすることが好きでしたね。

小さい頃に、洋服を選ぶだけにとどまらないっていうのは珍しいですね。

選ぶのも着るのも、どちらもすごく好きでした。ナルミヤ・インターナショナルが全盛期の頃だったのでそういうものを買ってたし、ピチレモンとかニコラみたいなティーン向けの雑誌を、発売の三日前くらいから毎日本屋に行って「誰よりも早くほしい!」っていう勢いで買って、全部くまなく読んで……とかするくらい好きで。たしかに、それで服を作ろうとまで思ったのはなんでだがよく分からなかったけど。
でも自分で作れるのって限界があるし知識もないから、本格的にファッションの授業がある高校を選んで行きました。

ブランドを立ち上げてから、毎シーズンコレクションを発表されていますね。コレクション制作の過程では、最初のインスピレーションからどのように形を固めていくんですか?

それは私も始めるまで疑問に思っていたし、よく聞かれるんですけど、全部の可能性を捨てないんですよ、発表まで。でも何から始めていいか分からなくなるので、例えば、前回のショーや展示会が終わって、次を考えていかなくちゃいけない時期は、普通にSNSを見たり、街を歩いてみたりして、なんか気になるなと思うものは集めておくんです。それぞれは断片的なものですけど、まとめてみたときにこういうキーワードかな、こういうテンションなのかな、みたいなものが浮かび上がってくる。そこからアイテムや素材、演出などいろんな方向から考えて、作って行きますね。
自分も毎日生きて更新されているから、最初に思っていたイメージボードみたいなのがあったとしても、一個のシーズンを作る最低半年の間に、それは変わっていくじゃないですか。その変化は出来るだけ受け入れるようにしています。ちゃんとしたプロセスを踏むということに重きをおいちゃうと、嘘をつかなくてはいけなくなるし、最初に決めたことに囚われてしまう。融通がきく今の環境や良い意味で小さな規模感の中で、最初から少しずつ変わっていって、結果これだっていうものを発表します。前シーズンも最初に私が言ってたことと違ったものが出来上がりました。でも違いが生まれるのは、最初がなければできないものだから、良いものだと思っていますね。
 


 

半年もあれば変わりますよね。

そうなんですよ。変わっていっている部分と、変わっていっていない部分ってあると思うんです。生まれてからずっと変わらないものもあれば、1日で変わるものもあるし、ブーム的な感じで半年、一年というスパンでどんどん変わっていくものがある。だから自分の中でどれくらいの強度、どれくらいの度合いで好きなんだろうっていうのをちょっと客観的に把握してあげなきゃいけない。そこを履き違えてしまうと、自分の中で一時のトレンドみたいなものを永遠だと間違えてしまうこともあります。
ただ、毎日生きて行く中で、変わっていくところは繊細に、受け入れていますね。

毎日が変わって行くのと同様に社会も変化していきますよね。コレクションもトレンドという括りの中に媒体を通して置かれると思います。その中でも、変わらない姿勢というものはありますか?

自分の中でそういうことに対して踏ん切りをつけるというか、自分の枠がありますね。大きく分けて、遺伝や家系、自分が育ってきた環境といった、変えようと思っても変えられない大きな柱と、もう一つは時代という柱が一人の人間をつくると思っているんです。今この時代にいる限りは、どれだけもがくことがあっても絶対誰かが共感してくれるだろう、っていう考えに至りましたね。
例えば、あるデザイナーさんが20年前にデザインしたコレクションと最近のコレクションを同時代に発表したとしたら、20年前のデザインに対して意味が分からないって感じることもあると思います。でも何か通じるものがあれば、その人と自分の時代は関係無くても、通じているアイデンティがあるって思うことが出来るはずなんですね、テンションとか。
そういった共通感覚のサイクルが巡ってきて、トレンドという枠ができると思うんですけど、私にとっては「今」が大事です。まずは今現代の人達に共感してもらいたい。いいと思うものがあればそれを早く出そう! っていうのは強くありますね。

変化に対してオープンになりつつも、変わらない軸を持ち続けられるのはなぜでしょうか。

たぶん私の場合は環境に助けられてきました。昔から自分が良いと思ったものに対して周りの人たちが否定をしなかったんです。私が好きなものを、ただ私が好きなものだとして受け止めてくれる。だから私がこれで良いんですって提示して、許容範囲を広げていけば、自分も動きやすくなるから、これまで少しずつ周囲に伝えてきました。お客さんも含めて、周りの人たちが受け入れてくれているからこそ今があるなと思っています。
 


 

コレクションの中には、いろいろな要素が取り入れられているのも琴葉さんならではですよね。

たしかによく見るものではないかも。ファッションっていうと、洋服一個じゃなくて、誰が着るのか、何に合わせるのかといった他の要素が加わって初めてファッションになると思います。コレクションの場合は、周りについてくるもの、付随していくものを作るほうがすごく好きで。この服を自分だったらどうしたいだろうってなった時に、このモデルさんがいいとかこの音楽が合うとか、組み合わせていくほうが向いているような気もしていて。服ももちろん好きだから、アイテムごとの組み合わせだけじゃなくて、この生地はこのプリント、このブランドタグで、みたいなことにも言えると思います。小さなことでも全体のファッションの構成でも、全部同じように捉えていますね。

ではスタイリングもご自身ですべて決められるんですか?
そうです! 前回のコレクションでは、ほとんどのものは前日に組んでいたんですけど、当日の朝まで決まっていなかったルックが一つあって。本当に面白いのが、そういうルックがトップに来たりするんですよね。全部ではなく、いろいろと準備した中に一個そういったものがあるからいいと思うんですけど、結果的に全体のバランスがとれたので良かったです。
 

 

2018年3月から上海への展示会にも行かれていますよね。どんな印象をうけましたか?

人が元気。全体的に活気づいていて、それをみんな自覚してるし、自分たちで頑張ったら頑張った分だけ切り開いていける希望のようなものを感じられましたね。
接する環境が変われば自分も変わるじゃないですか。上海にいったら、言葉が通じないので、雰囲気に馴染みたいこともあって強気になれて、変な気を遣わず、心地よかったですね。

今後、海外展開は考えられていますか?

興味はあります。今気になっているのものはベルリン出身のアーティストやお店、音楽が多いですね。行きたいなと思うんですけど、自分の作った服をたくさん売りたいということとはちょっと違うなと思っています。何かしらでそういう人たちと交流したり、コラボレーションしたりとか、もっと違うアプローチがある気がしていて……。
色々なことをしていきたいです。これもあれもありだよ、って自分の生きやすい環境を頑張って作っていくしかない。興味があることはちょっとずつでも実現していきたい。予期せぬことから何かが始まるといいなと思っています。
 


 

最後に、琴葉さんにとってファッションとは?

日々の生活、どんなときも。

 
◆kotohayokozawa/横澤琴葉
1991年名古屋出身。2015年3月に東京を拠点として自身ブランド「kotohayokozawa」を立ち上げる。
「何気ない日々を装う」というコンセプトを基に、感情と衣服の関係性を探る。


Kotoha Yokozawa is a fashion designer who attracts the youths with her coexisting sensitivity and boldness.
Wooly has approached her world of capturing the daily changes and curiosity.
 

Would you tell me why you started to join the fashion industry?

I love fashion since when I was very little, so it was a natural sequence. My grandmother who live with us used to be a dressmaker and there was always a sewing machine in her room. I was often told about the dresses she made and that we had a similar taste, so it was early enough to get interested in fashion for me. I was a kid who always wished the clothes for my birthday presents.

You are a born fashion lover then.

It was such a fun thing for me to choose what to wear when I was in an elementary school, that I wrote about “how fashion can excite me every day” for my graduation essay. For the research projects during summer vacation, I read a book and made a piece with a pattern or customized my clothes and reported how I did it.

I guess it’s not common only to choose clothes but actually create something.

I love both choosing what to wear and putting them on by myself. It was a big boom of the brand called “Narumiya International” at that time so I loved to buy them, or I read teen magazines such as “Pichile” or “Nicola” and went to the bookstore three days before their release to get them earlier than anyone else. I don’t know why, indeed, I started to make clothes as well though. However I didn’t have enough knowledge and there was a limit to do all by myself, I decided to go to the high school witch has the classes of fashion and clothes making.

Since the start of the brand you’ve presented the collections every seasons. Through the making process of collections, how do you work on from the first inspiration?

I was wondering that before I started my brand and often asked, but I keep all possibilities until the last minute. But it’s difficult to know what to start with, so after the show and exhibition, for example, I just check social media or walk around the town, and collect anything I get interested in. Each of them is just a piece, but when I put all of my ideas together, they suggest me keywords or images. Starting with this process, I consider about items, materials and the way to present and create them.
I’m updated every day living my life, so if there’s an image board first it would change in at least half a year of creation of one collection. I receive this change as much as possible. If putting an importance on taking a concrete process, I would have to tell a lie when it’s actually changed, or would be trapped in what I’ve decided first. In a flexible environment or on a relatively small scale at the moment, I present what I created as a result of continual changes. In the last season, I finished to create something very different from what I said at first. This is a good thing, I guess, because making changes won’t be happened without the very first ideas.

 


 

A lot of things can be changed in half a year.

Exactly. Some of them change and other do not. There’re something I have since I was born, things that change in a day, or a boom that change in a year. Therefore, I have to understand objectively that how much I love these things. If I get it wrong, I’m confused what I like just for a while as an eternal favorite.

As your daily life changes, the society changes. The designers’ collections have been put in the sense of trend by media according to the society. What is your attitude that hasn’t changed in that sense?

I make up my mind about it. There’re two pillars to differ human beings from each other, I think, one is a huge pillar of inheritance, family and environment which is hard to change, and the other is a pillar of time. As long as I live in the society today, there must be someone who sympathize with me, regardless of how much I struggle to find them.
For instance, if a designer presented the collection from 20 years ago and the latest collection at the same time now, there must have been some people who couldn’t understand the fashion of two decades ago. But you might have felt something in common, and there might have been a shared identity.
There’s a cycle of such shared norms and it makes a trend, but for me “the present” is the most important.

How can you keep your stance when you’re being open to the world?

The environment I’m in is good for me, I assume. People around me never denied what I love since I was a kid. They just take it as it is. So by keeping telling what I like and extending the permissible range, I’ll be freer to do what I want. The situation I have now is all thank to the people around me, including the customers, those who accept me.
 


 

It’s your uniqueness that there’re various elements in your collections.

Yeah, it’s not so common. Not only a piece of clothes, but the different components, such as who wears it or what item they use together, complete the fashion. In the case of collections, maybe I prefer creating the setting or accessories to making clothes itself. Thinking about how I arrange the clothes, it seems I’m rather good at combining these elements of models and music etc. Of course I love clothing, so it’s not only about putting some items together, but choosing cloths and tags. From the small details to the entire composition, I’m grasps in the same way.

Then, do you decide all the stylings by yourself?
I do! At the last collection, I finished most of them but left one styling until the morning on the presentation. This is very interesting, though, that the look came first of all collection. It works because there’s only one in the others I prepared enough, but it was well-balanced at last anyway.
 

 

How was it when you visited Shanghai for the presentation in March 2018?

People there are so energetic. The whole society is vibrant and everyone realizes that and has hope that they can carve out their future as much as they work for it. If the environment changes, I have to change as well. When I visited there, and I don’t understand their language, it felt better for me because I could be more aggressive and didn’t have to be concerned about unnecessary things.

Do you think about overseas expansion in the future?

I have interests in. The things I’m attracted to are mainly artists, shops and music in Berlin. I’d like to visit there, but it’s a bit different from that I want to sell my clothes more. There can be the approach that I’d love to have relationship with the locals and collaborate with them somehow.
I’d try various things to make a comfortable environment for me by showing the possibilities. I’ll make an effort to realize these possibilities that I’m interested in, and make it happened from an unexpected opportunity.

 


 

Finally, what is fashion for you?

My daily life, all the time.

 
◆kotohayokozawa/Kotoha Yokozawa
Born in Nagoya, 1991. She started a self-titled brand “kotohayokozawa” based in Tokyo, March 2015.
With a concept “dress in ordinary days”, she explores the relationship between emotion and clothes.